Marta Fartelová - Anjel v pekle, diabol v nebi

Láska si nevyberá a nepozerá na okolnosti

Kategória: Analgetiká/Betablokátory

Účinné látky: Urýchľuje proces hojenia rán a zlomeného srdca. Zlepšuje komunikačné schopnosti.

Dávkovanie: 30 až 50 strán na tichom mieste s prestávkami na vstrebávanie. Ulahodí pohárik bieleho vína. Počet tabliet-240.

Vedľajšie účinky: Preniká do hlbších vrstiev kože. Len ojedinele sa môže dostaviť  nevoľnosť a zvracanie.

Čo potrebujete vedieť predtým, ako si knihu  TU kúpite: Všetci máme svoje sny, túžby a predstavy o živote. Veľké zastúpenie má v našom bytí láska a šťastie. Ale nie je tomu vždy tak. Niekedy nás život prenesie do úplne iných rovín, než tam, kam nás ťahá naše srdce.

Snúbenci Richard a Iveta sa tešia na svoj veľký deň, ktorý sa nezadržateľne blíži. Po pätnástich rokoch sa domov vracia aj Ivetin zavrhnutý brat Alan, ktorý za záhadných okolností opustil Slovensko. Rodina sa zvíta so strateným bratom a synom. Richard  od svojej snúbenice čoraz nástojčivejšie požaduje detaily ohľadom Alanovho odchodu za veľkú mláku. Predsvadobný večierok a dlho potlačené priznanie však v momente zmenia osud celej rodiny.  Klasická postupnosť: svadba, tehotenstvo a pôrod a chýba už len a šťastne žili až do smrti. Lenže niekto tam hore má pre svojich hráčov na zemi pripravené iné dejstvo. Pred Richardom stojí ťažké rozhodnutie. Zhostí sa  zodpovedne úlohy otca alebo sa vzdá lásky, ktorá sa predrala na povrch ako žeravá láva? Bude Alanov návrat do rodiny požehnaním alebo prekliatím?

Anjel v pekle, diabol v nebi je desiatou jubilejnou knihou obľúbenej slovenskej autorky Marty Fartelovej. Už na prvý pohľad vás upúta netradičná obálka a rozporuplný názov knihy. O to viac som bola zvedavá, čo táto novinka v sebe ukrýva.

Anjel v pekle, diabol v nebi je román z úplne iného súdka, na aké boli čitatelia doteraz zvyknutí. Marta Fartelová prekvapila a svoj vycibrený rozprávačsky talent vsadila do úst mužskej postavy. Na stránkach svojej knihy rozprestrela veľmi taktne a citlivo u nás stále tabuizovanú tému. Príbeh je od začiatku hneď napínavý a je zahalený rúškom tajomstva. Pútavý a jednoduchý štýl autorky vás okamžite vťahuje do zložitej životnej situácie Richarda. V diele sa autorka v značnej miere venovala láske súrodeneckej, ale na piedestál stavila lásku partnerskú, kde sa čitateľovi snažila rozšíriť svoj obzor a poukázať na iný rozmer lásky. Oceňujem, že je kniha písaná z pohľadu muža a kontroverzná téma, ktorej sa dotkla, vonia ľudskosťou a úprimnosťou. Správna dávka naturalizmu vyzdvihuje celý príbeh.

Zostal som na nej visieť pohľadom a rozmýšľal som, či som naozaj dobre rozumel tým dvom slovám, či naozaj vyšli z jej úst. „Miláčik, budeš otcom,“ zopakovala a tentoraz som si bol istý, že som správne pochopil význam toho, čo vravela.

Marta Fartelová si dala záležať a najskrytejšie vnútorné pocity sú v knižke vyobrazené veľmi citlivo, doslova vytiahnuté až z najhlbšieho vnútra muža. Vnútorné rozpoloženie Richarda sa zarýva pod kožu ako žeravá ihla. Slová sú presiaknuté emóciami. Hlavný mužský hrdina prežíva vlastnú búrku pocitov.  Bojuje s nepochopením, nerozhodnosťou, s vlastným strachom, smútkom, zmätkom, bolesťou, hnevom a rozčarovaním. V diele nájdete rôznorodú zmes pocitov, na ktoré spisovateľka dala veľký dôraz. Živé dialógy  okorenené miernym sarkazmom a čiernym humorom sa prelínajú s vážnosťou tematiky. Marta Fartelová nadelila svojim postavám obyčajne ľudské charaktery. Na misku váh vložila lásku a túžbu k mužovi, na strane druhej zodpovednosť a lásku k dieťaťu.

„Zdá sa, že všetci musíme niečo obetovať,“ povzdychol som smutne. Zaplavila ma vlna smútku a beznádeje. Na niektoré otázky jednoducho neexistovali správne odpovede, len...odpovede.

Anjel v pekle, diabol v nebi je pocitový, dojímavý a emotívny príbeh muža, ktorý aj keď vie, že nepatrí k reprezentatívnej vzorke spoločnosti a bojuje so svojou zodpovednosťou voči rodine, prekoná svoj strach a svoje dlho potlačované city vystaví na obdiv.
Príbeh o nepochopení a odcudzení, o stratení a znovu nájdení, o tom, že aj keď je túžba po vlastnom dieťati silnejšia, vždy máme možnosť voľby,  vždy musíme niečo obetovať, aby sme boli šťastní a naše srdce sa spojilo s druhou polovicou, aj keď rovnakou.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Motýľ.