6. 8. 2018

Netradičné očné kvapky s Petronelou Hederovou


Petra Hederová je autorkou troch kníh. Písaniu sa venuje od detstva. Jej prvé pokusy o detektívku sa doteraz povaľujú v byte jej rodičov kdesi v šuplíku. Písanie ju tak pohltilo, že nemieni prestať. V jej knihách nájdete predovšetkým lásku a vzťahy. Rada píše s humorom, no keď si to situácia vyžaduje, dokáže písať aj o vážnych témach. Má množstvo skúseností a bohaté zážitky, z ktorých rada čerpá inšpiráciu. Svoje prvé dve knihy napísala pod pseudonymom Lena Lemonová.

Vraj Rak potrebuje dostatok spánku a odpočinku, inak trpí depresiami a zlými náladami. V dôsledku toho môžu mať Raci problémy so žalúdkom a trávením. K ďalším citlivým častiam patria hrudník, prsia, maternica. Je to naozaj pravda? To už vám prezradí Petra Hederová.

Žena v znamení Raka je chvíľu smutná a v ďalší moment veselá. Pre jej ohromnú predstavivosť sa u nej za jeden deň vystrieda plejáda nálad. Je toto striedanie nálad poznať aj vo vašej tvorbe?

Myslím si, že až také zlé to s tou náladovosťou nie je. Sú lepšie a horšie dni. Ale že by sa mi nálada zmenila z hodiny na hodinu... Jedine, ak by mi niekto oznámil šokujúco dobrú alebo šokujúco zlú správu. Ale to by asi zmenilo náladu každému. Alebo keby som stretla dokonalého chlapa, a ten by mi padol k nohám, to by mi asi rapídne vylepšilo náladu, prípadne výhra v Lotto. Lepšie sa mi tvorí, keď sa prinútim sadnúť si na zadok. Mám totiž pocit, že musím stále niekde lietať. Niekedy sa čudujem, ako je vlastne možné, že som dokázala napísať toľko súvislého textu.

Vraj ste tvrdá, no v skutočnosti plachá. Raci sú aj veľkí rojkovia a dobráci. Vyžadujú vernosť a spolupatričnosť. Vraj neobľubujú poriadok, no dokážu sa rýchlo rozhodnúť. Dokážete tieto vlastnosti využiť aj pri svojich postavách?


Tvrdá som, keď je to nevyhnutné. Plachá som bývala v minulosti, ale snažím sa toho plachého Raka vyhnať z panciera. Ja totiž neverím na tento zjednodušený slnečný horoskop, v mojom celkovom horoskope má významný podiel aj Lev a Blíženci, a to ma ovplyvňuje. Vernosť uvíta každý, je to celkom praktické a bezpečné, keď vám je partner verný. Dobrák som, ale ako vravieva moja mama: „Boj sa hnevu dobráka.“ To platí aj na mňa. Poriadok obľubujem, ideálne, keď ho za mňa spraví niekto iný. A rozhodujem sa extrémne rýchlo, povedala by som. Z toho potom plynú rôzne čudné nápady. Moje postavy vytváram na základe reálnych ľudí, ktorých som niekedy stretla, preto dúfam, že vyznievajú autenticky. Samozrejme, že sa v niektorých postavách objavujú aj moje vlastnosti.

Čo užívate, ak máte alergiu na niektorú vašu postavu?

Zapíjam to vínom alebo pivom. To je najlepší liek. Niekedy nám naša prastará mama dávala kvapku alpy na kocku cukru. Vedela, čo robí.

Ženy-Račice sú šetrné, no ak jej niekto ublíži, svoju frustráciu riešia nákupnými horúčkami. Patria medzi vaše nákupy aj knihy?

Nakupujem vtedy, keď mám za čo. Alebo pokiaľ ma debet na účte pustí. Čiže to mám vyriešené - ďaleko sa nedostanem. Knihy začnem vo vyššej miere kupovať, keď sa presťahujem, aby som ich nemusela presúvať. Okrem toho, moja mama pracuje v knižnici, tam majú zvyčajne všetko.

Raci sa vraj boja kritiky. Sledujete ohlasy na vaše knihy? Ako sa vyrovnávate s negatívnou kritikou?

Neznášam kritiku, ale od cudzích anonymov na internete mi je úplne ukradnutá. Dobre sa kritizuje, keď to nemusíte povedať človeku priamo do očí. Taký hustý vie byť každý.

Vaše knihy sú výsledkom akútneho stavu – dostanete nápad a idete na to, alebo chronického stavu -  dlho nad nápadom uvažujete, zbierate informácie, robíte si poznámky...

Všetko v mojom živote je výsledkom akútneho stavu. Som veľmi impulzívna.

Píšete najmä pre ženy. Čo chcete, aby si vaši čitatelia odniesli z vašich kníh?

Najmä chcem, aby sa zabavili. A aby videli svet s nadhľadom.

Tvrdí sa, že prvá veta je najdôležitejšia. Ako je to s prvými vetami vo vašich knihách?

Prídu samé od seba a ja ich rovno napíšem. Ale myslím, že mám celkom pekné prvé vety.

Na to, aby bol spisovateľ úspešný, nestačí len talent. Čo je podľa vás ešte dôležité, aby bol autor uznávaný?

Ešte treba silný marketing, to jednoznačne. S ním potom príde predaj a publicita.

Ako vnímate svoju konkurenciu? Čo si myslíte o kvalite a kvantite tvorby domácich autorov?

Nemyslím si, že v knižnom svete možno hovoriť o konkurencii. Nie je to ako v oblasti služieb, keď jeden kaderník preberie zákazníka inému. Kníh je veľa, dnes si môže ten istý človek kúpiť moju knihu, zajtra knihu iného autora. Kvalitu tvorby nedokážem takto globálne posúdiť, lebo až tak veľa súčasnej slovenskej tvorby som neprečítala.


Nemáte pocit, že v poslednom čase je náš knižný trh zaplavený ženskými románmi?

Možno áno, ale nemám v tom prehľad. Ja si robím, čo chcem.

Pamätáte sa ešte na prvú knihu, ktorú ste prečítali tak, že vás chytila za srdce?

Určite. Bolo to detské sci-fi na pokračovanie od Kira Bulyčova. Príbehy boli o vesmírnych pirátoch. Bola som z toho úplne hotová. 

Čisto teoreticky. Čo by o vás mohla povedať osoba, ktorá vás nemá rada?

Stále sa len pretŕča na tom Facebooku, trapka jedna!

Sú nejaké knihy, ktoré dráždia vašu nervovú sústavu?

Možno nejaké príliš motivačné. Ale tie ja nečítam. Alebo učebnice, hlavne matematiky!

Ak by ste mohli zmeniť jednu vec na svete, čo by to bolo?

Iba jednu? Ja som megaloman, takže si neviem vybrať. A aj tak by to vyznelo ako klišé.


Ďakujem za rozhovor. Prajem vám veľa tvorivej inšpirácie a ďalších úspechov.
A čo dodať na záver?  Vyhýbajte sa škriepkam a mrzutosti.



Rozhovor zostavila: Simona Rošková
Foto poskytla: Petra Hederová

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára