6. 8. 2018

Netradičné očné kvapky s Michaelou Zamari



Michaela Zamari je autorkou dvoch kníh. O niekoľko dní pribudne na pulty kníhkupectiev jej tretia kniha, ktorá je inšpirovaná skutočnými udalosťami. Michaela rada cestuje a svoje poznatky z ciest a zážitky v plnej miere využíva vo svojich knihách. Čitateľom ponúka príbehy na oddych, v ktorých dominuje humor, štipka erotiky, ale aj zmysluplné myšlienky či pozitívny prístup k životu.
Blíženci si dokážu získať ľudí svojím šarmom a vitalitou. Hoci sú Blíženci stvorený pre úspech ich náladovosť  a nestálosť je im na príťaž. Vraj nedokážu udržať tajomstvo a milujú večierky. Na druhej strane nepodliehajú predsudkom, ale nervozite. Blíženci sú náchylní na choroby horných dýchacích ciest, často ich bolia ruky a zápästia. Neznášajú prievan, vlhko a chlad. Bronchitída, reumatizmus, zápaly a vredové ochorenia žalúdka im nie sú cudzie. Ale je to naozaj pravda? To vám už prezradí Michaela Zamari.


Posledný džentlmen je tvoja tretia kniha, ktorá čoskoro uzrie svetlo sveta. Je román v niečom odlišný, alebo sa držíš predpísanej línie ako v predošlých knihách?

Prvé dva romány sú zo série, ku ktorej sa plánujem čoskoro vrátiť, ale Posledný džentlmen je niečo úplne iné. Aspoň z môjho pohľadu. Je iné písať príbeh inšpirovaný skutočnými udalosťami, kde fantáziu použiješ len minimálne. Takže jediná línia, ktorej som sa teraz držala, bola pravda.

Netajíš sa tým, že inšpiráciu na knihy hľadáš v reálnom živote.  Sú tvoje postavy skutočné?

Áno, chodím s ušami a očami pripravenými zachytiť každý detail, z ktorého si moja fantázia hneď vyprodukuje niekedy aj celú scénku do knihy. Ak chceme byť konkrétnejší, keď porovnám prvé dve knihy s treťou, tak postavy, ktoré sa objavili a ešte objavia v sérii by mohli byť skutočné. Postavy z Posledného džentlmena sú inšpirované skutočnými ľuďmi.

V horoskope som sa dočítala, že tvoj nepokojný duch ti znemožňuje sústrediť sa na praktické stránky života. Vraj sa neustále ženieš za niečím novým a nevieš sa sústrediť len na jeden cieľ. Ako je to v tvojej tvorbe? Máš rozpísaných viac kníh, alebo sa venuješ len jednej?

Priznám sa, že blíženci naozaj vyhľadávajú stále nové podnety a sú zvedaví. Ja nie som výnimkou, ale keď sa niečomu venujem, tak poriadne. Hoci si neustále zapisujem nové nápady a inšpirácie k viacerým príbehom, ktoré mám v hlave, no v danom období sa sústredím výhradne na dopísanie aktuálneho príbehu. I keď pri Poslednom džentlmenovi som mala víkend, keď som musela prerušiť plány a písať niečo, o čom sa mi snívalo. A čo sa cieľov týka, je to neverending story. Keď splním jeden, automaticky si vytýčim ďalší, takže veľmi nezastavujem.

Ženy v znamení Blížencov sú veselé, temperamentné, dokážu okúzliť, nie sú fádne a ich fantázia v milostných hrách nemá hraníc. V tvojich knihách čitateľ nájde aj erotické pasáže. Pomáha ti pri písaní šteklivých scén práve tvoja fantázia, alebo máš s tým problém a pri týchto textoch sa trápiš?

Netrápim sa. Šteklivé scény píšem naozaj len vtedy, keď mám na ne správnu náladu alebo inšpiráciu. Ak by mali byť napísané nasilu, mohlo by to byť z textu cítiť a to by nikoho nepotešilo. A keďže dbám viac na kvalitu ako na kvantitu, nemusím sa nútiť do písania žiadnej erotickej pasáže, kde by mi ani fantázia nestačila...

Bolo ťažké pre teba preraziť s prvotinou? Predsa len náš knižný trh je presýtený ženskými románmi a dopyt je po známych menách, ktoré zaručujú úspech a predajnosť.


Na túto otázku si môže každý odpovedať sám, ak si prečíta Posledného džentlmena. Nedovolím si povedať, že to bolo ťažké, pretože sa to nakoniec podarilo, ale nikdy nezabudnem na ten zdĺhavý kolotoč, pretože ľahké to veru nebolo.

Sleduješ ohlasy čitateľov na tvoje knihy? Vyskytujú sa u teba nejaké symptómy? Ako sa vyrovnávaš s negatívnou kritikou?

Klamala by som, že nie. Asi u každého autora minimálne raz za čas prevládne nutkanie pozrieť si recenzie pod svojou knihou, ale snažím sa brať ich s nadhľadom. Je jasné, že málokomu sa podarí napísať knihu, ktorá by sa páčila každému. Ak to je vôbec možné... Som otvorená akejkoľvek konštruktívnej kritike. Z negatívnej sa snažím poučiť a pozitívna mi dodáva motiváciu a energiu. Pre autorov sú ohlasy čitateľov v podobe recenzií veľmi cenným nástrojom, preto si vážim, keď si čitateľ nájde čas a dá si tú námahu napísať recenziu. Či už na stránku niektorého kníhkupectva, alebo iba mne cez sociálne siete.

Michaela, v týchto dňoch ti vychádza tretia kniha. Aké máš pocity? Sú iné alebo rovnaké ako pri prvotine? Si nervózna?

Pri každej knihe sú pocity iné. Predsa len každá kniha je iná a minimálne pre mňa niečím výnimočná. Knihu Posledný džentlmen vnímam inak ako prvé dve, pretože ide o osobnejší príbeh a má v sebe iný odkaz ako príbeh Tomasa a Nely. Uvedomujem si, že niekomu nemusí sadnúť. Na druhej strane môže človeka nadchnúť, ak jej dá šancu. Takže nie som nervózna, skôr pripravená na rôzne dojmy čitateľov a najmä zvedavá. Samozrejme, bola by som veľmi rada, keby prevládali tie pozitívne a verím, že budú. Pre mňa ako autora má veľkú cenu aj výsledok porovnania, či čitatelia preferujú príbehy podľa skutočnej udalosti, alebo radšej uprednostnia stratiť sa pred realitou vo fiktívnom príbehu.

Ako sa odmeníš po tom, keď stres opadne a kniha sa objaví na pultoch kníhkupectiev?

Pre mňa budú najväčšou odmenou pozitívne reakcie a názory od čitateľov. Ak by som si mala určiť bod, kedy sa poriadne odmením, bol by to deň, keď sa dozviem, že kniha je takmer vypredaná. Odmenu však beriem ako motiváciu, preto sa odmeňujem aj čiastkovo a priebežne. Napr. oddychom alebo písaním ďalšieho príbehu.

Vzdala by si sa myšlienky len preto, lebo si ostatní myslia, že je to hlúposť?

Určite nie. Ak by som to urobila, mnoho vecí by som nedosiahla. Nie som typický rojko, ale občas kopem vysoko. Ľudia sú často brzdení stereotypmi a predsudkami, preto si nevedia predstaviť niečo, čo ešte nevideli alebo o tom majú málo informácií. Podliehajú skepticizmu a to nie je moja šálka kávy. Friedrich Nietzsche povedal, že ak vieš prečo, nájdeš ako. Myslím, že som si tento pohľad osvojila.

Ako vnímaš svoju konkurenciu? Čo si myslíš o kvalite a kvantite slovenskej tvorby? Čítaš domácich autorov?

Netrúfam si hodnotiť kvantitu slovenskej tvorby, ale kvalitou ma čoraz viac prekvapuje. Pozitívne. Už teraz sú pre mňa niektorí autori či autorky inšpiráciou, hoci ešte mám zopár restov a chystám sa spoznať tvorbu viacerých domácich autorov.

Čo je podľa teba ešte v knižnom svete tabu?

Musím kriticky povedať, že možno nemám dostatočný prehľad o celom knižnom svete, pretože mi žiadna tabuizovaná téma momentálne nenapadá. Dnes už môže ktokoľvek písať o čomkoľvek a veľa jedincov túto slobodu písania už využilo.


Máš nejaký návyk, ktorý uplatňuješ pri písaní?

Sebadisciplínu. Viem byť nekompromisná, keď šéfujem sama sebe. Občas by som si priala miernejšieho šéfa, ale nemôžem sa sťažovať, keďže vďaka „nemu“ som tam, kde som.  A plánujem nezaháľať.

Môžu podľa teba knihy liečiť?

Určite áno. Mnohokrát človek potrebuje vyliečiť dušu. Na psychické útrapy je kniha najlepšou medicínou. Človek sa môže stotožniť s postavou v príbehu a vďaka nej sa možno na rovnaký problém začne pozerať úplne inak ako predtým. Niekedy stačí málo. Alebo ho nakopne či preplieska nejaký citát, ktorý mu prehovorí priamo do duše.

Plánuješ sa aj naďalej venovať písaniu ženských románov? Netrúfaš si napríklad napísať triler, fantasy či detektívku?

Zatiaľ som sa v ženských románoch s príchuťou erotiky našla, preto plánujem ostať im verná. Pri štvrtej knihe však trošku odbočím. Stále pôjde najmä o román pre ženy, ale jemne zabrdnem do trileru a pokúsim sa vniesť do deja viac akcie, v ktorej pôjde aj o život... Láka ma aj fantasy, ale pred týmto žánrom mám veľký rešpekt a nechcem sa doň pustiť bez dostatočnej prípravy.

Máš nejaký autorský vzor?

Mám ich niekoľko a každý je pre mňa vzorom v niečom inom. Zahraničná autorka Samantha Young ma svojou tvorbou inšpirovala k napísaniu série. Moje prvé dve knihy sú začiatkom a ako som spomínala, plánujem sa k tejto sérii čoskoro vrátiť. Naša Monika Wurm ma inšpirovala k tomu, že zo seba musím do budúcna dostať čo najviac, aby som sa aspoň priblížila jej nádherným dielam. Mohla by som ešte pokračovať, pretože talentovaných autorov v knižnom svete nie je málo.

Ďakujem za rozhovor. Prajem ti veľa tvorivej inšpirácie a ďalších úspechov.

A čo dodať na záver?  Viac spite, leňošte a rozvíjajte citovú stálosť a spoľahlivosť.




Rozhovor zostavila: Simona Rošková
Foto poskytla: Michaela Zamari




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára