Predstavujem vám novinku Žena v okne, ktorá vychádza už 27. februára. Pozoruhodná kriminálka, ktorá má veľký potenciál zaujať nielen ženy, ale aj mužov.
Labilná žena, ktorá má problém s alkoholom a množstvom psychických porúch, skreslená predstava o živote a spáchaný zločin. Zaujímavá koncepcia príbehu, tajomstvá a pochybnosti o sebe samej.
Ubehlo desať
mesiacov, odkedy Anna Foxová naposledy vyšla zo svojho starého domu v New
Yorku. Desať mesiacov putuje miestnosťami ako duch, desať mesiacov sa oddáva
spomienkam, popíja (asi príliš) a bojí sa vyjsť von.
Anna trpí
agorafóbiou, chorobným strachom z otvorených priestranstiev. Okno je jej
jediným spojením so svetom. Sedáva pri ňom deň čo deň a pozorne sleduje všetky
zmeny v susedstve. Keď sa do domu naproti nasťahujú Russellovci, okamžite ju
niečím priťahujú. Otec, matka a dospievajúci syn, obraz dokonalej rodiny,
vzdialená ozvena Anninho niekdajšieho života. Iba Anna však vie, že zďaleka nie
všetko je také uhladené ako na povrchu.
Noc pretne desivý
výkrik. Vzápätí ďalší.
Kto však uverí žene,
ktorá celé dni len postáva pri okne? Môže vôbec veriť sama sebe, spoľahnúť sa
na svoje zmysly otupené samotou? Anna si uvedomuje, že ak chce dokázať zločin,
najprv musí vyjsť z vlastnej ulity.
Úryvok:
Manžel je takmer
doma. Tentoraz ju pristihne. Chýba tam záves aj roleta, v hrdzavočervenom dome
číslo dvestodvanásť donedávna bývali čerství mladomanželia Mottovci, až kým sa
čerstvo nerozviedli. Nestretli sme sa osobne, no našla som si ich na internete –
jeho profil na LinkedIne, jej na Facebooku. Macy má stále uvedené, že je
vydatá. Mohla by som im kúpiť svadobný dar. Ako hovorím, ani len záclonka v
okne. Dvestodvanástka tupo civie do ulice, zapýrená a strhaná. Sledujem, ako
domáca pani vedie svojho dodávateľa do hosťovskej izby. Čo je s tým domom? Je
to taký hospic lásky. Ona je rozkošná prírodná červenovláska so zelenými očami
a súostrovím drobných znamienok na krku. Je omnoho krajšia ako jej manžel,
doktor John Miller, psychoterapeut. Áno, naozaj ponúka partnerské poradenstvo a
je jedným zo štyristotridsaťšesťtisíc Johnov Millerov online. Tento konkrétny
jedinec pracuje neďaleko Gramercy Parku a funguje iba na priame platby. Podľa
zmluvy zaplatil za dom tri milióny šesťstotisíc dolárov. Musí mu to sypať. O
manželke veľa neviem, očividne však nie je gazdinká – bývajú tam už osem
týždňov a obloky sú stále holé, fuj. Trikrát týždenne cvičí jogu, cupitá dolu
schodmi, pod pazuchou zrolovaná
karimatka, nohy v obtiahnutých legínach. Stopercentne niekde dobrovoľníči –
každý pondelok a piatok odchádza krátko po jedenástej, ja práve vstávam, a
vracia sa medzi piatou a pol šiestou, keď sa pomaly chystám na večerný film.
(Dnešný výber: Muž, ktorý vedel príliš veľa po x-tý raz. Ja som zase žena,
ktorá videla príliš veľa.) Všimla som si, že poobede si rada vypije. Ja tiež.
Ktovie, či si hrkne aj ráno. Ja hej. Jej vek pre mňa zostáva záhadou, no určite
je mladšia ako doktor Miller aj ako ja (a je v oveľa lepšej forme). Krstné meno
si môžem nanajvýš domyslieť. Uvažujem o nej ako o Rite, pretože mi pripomína
Hayworthovú v Gilde. Nemám najmenší záujem. Zbožňujem tú repliku. Zato ja mám
záujem. Nie o jej telo – hrbolčeky chrbtice, lopatky ako dve zakrpatené krídla,
svetlomodrá podprsenka podopierajúca prsia. Keď niečo z toho zazriem v
objektíve, odvrátim sa. Zaujíma ma život, aký vedie. Vlastne obi - dva. Je to o
dva životy viac, než mám ja. Manžel pred chvíľou vyšiel spoza rohu, hoci minulo
iba poludnie, a manželka ešte ani poriadne nestihla zavrieť vchodové dvere za
svojou návštevou. Niečo tu nehrá, v nedeľu sa doktor Miller so železnou
pravidelnosťou vracia o štvrť na štyri. Lenže dnes milý pán doktor naozaj kráča
ulicou, z pootvorených úst sa mu derie dych, v jednej ruke sa hompáľa aktovka,
manželská obrúčka žmurká. Zaostrím na nohy: tmavočervené oxfordky, naboxované,
zbierajú jesenné lúče a pri každom kroku ich vracajú späť. Namierim aparát na
hlavu. Môjmu Nikonu D5500 s objektívom Opteka neunikne nič. Strapaté hnojisko
vlasov, tenučké nekvalitné okuliare, v plytkých priehlbinkách na lícach
ostrovčeky strniska. O topánky sa stará lepšie ako o vlastný ksicht.
Rýchlo späť do
dvestodvanástky, kde sa Rita a neznámy návštevník chvatne zbavujú šiat. Mohla
by som vytočiť informácie, zavolať jej na pevnú linku, poslať varovanie.
Nespravím to. Sledovanie je ako fotenie prírody. Človek by nemal zasahovať do
prirodzeného chodu vecí. Doktor Miller bude o minútku pri vchodových dverách.
Jeho žena luxuje ústami mladíkov krk. Bez blúzky. Ďalšie štyri kroky. Päť,
šesť, sedem. Ešte nanajvýš dvadsať sekúnd. Vezme mu do zubov kravatu, zaškerí
sa. Bojuje s gombíkmi na košeli. On jej zatiaľ cmúľa uško. Manžel preskočí
zlomenú dlaždicu na chodníku. Pätnásť sekúnd. Doslova počujem, ako kravata
vykĺzla z goliera. Odhodí ju na opačný koniec miestnosti. Desať sekúnd.
Priblížim si obraz, predok aparátu sa vysunie. Manžel zaborí ruku do vrecka a
vyloví zväzok kľúčov. Sedem sekúnd. Ona si rozpustí vlasy, siahajú jej až po
plecia. Tri sekundy. Už je na schodoch. Zavesí sa mu na krk, vášnivo sa
pobozkajú. Strčí kľúč do zámky. Otočí. Zaostrím na ženinu tvár. V očiach sa
mihne zdesenie. Začula ho. Spravím fotku. Vtom sa otvorí jeho aktovka. Vypadnú
z nej papiere, unáša ich vietor. Znova namierim na doktora Millera, ústa
zreteľne sformujú nevinné „dokelu“. Položí aktovku na verandu, opečiatkuje
niekoľko papierov vyleštenými topánkami, zvyšné pochytá do rúk. Jeden list
skončí v neďalekom kríku. Nevšimol si to. Rita bleskovo strčí ruky do blúzky a
zopne si vlasy. Vybehne z izby.
Ohrdnutý milenec zoskočí z postele, schmatne kravatu a vopchá si ju do vrecka.
Vydýchnem, pripadám si ako balón, z ktorého uniká vzduch. Neuvedomila som si,
že zadržiavam dych. Otvoria sa vchodové dvere, Rita zbieha dolu schodmi a volá
na manžela. Otočí sa, zrejme sa usmeje, neviem, nevidím. Rita sa zohne a zbiera
papiere z chodníka. Mladík sa zjaví vo dverách, jedna ruka vo vrecku, druhou
máva na privítanie. Doktor Miller opätuje pozdrav. Vystúpi na verandu, vezme
aktovku, chlapi si podajú ruky. Vojdú dnu, Rita ide poslušne za nimi. Tak nič.
Možno nabudúce.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára