2. 8. 2017

Tina Van der Holland

Všetci vieme, že čítanie má blahodárne účinky. Má vplyv na náš krvný tlak, pulz, spánok a veru niekedy aj hmotnosť. Na niektorých knihách by malo byť varovanie: Nejedzte pri čítaní!
Ale čo Vás čaká v tejto rubrike?
Opýtam sa tých najpovolanejších, čiže spisovateľov, prečo čítať. Dúfam, že vás budú motivovať, aby ste do knižníc a kníhkupectiev chodili častejšie, a nielen keď už Vás niečo bolí.


Ťažiskom tvorby Tiny Van der Holland je svet žien, psychológia vzťahov a silné príbehy s dramatickými momentmi, preto si jej tvorbu obľúbili najmä ženy. V jej dielach však rezonujú aj spoločensky závažné témy, ako napr. intolerancia, odchod za prácou do zahraničia alebo dôsledky politických machinácií na život bežného človeka. Svojím (nateraz) posledným dielom, ktorým je historická detektívka TAJOMSTVO ZLATÉHO POKLADU, sa jej podarilo zaujať aj mužské publikum.
Opýtala som sa Tiny: Tinka, prečo čítaš?
Mama vraví, že hneď ako som sa naučila čítať, šli hračky bokom. Pochopiteľne. Pri hre s nimi som síce uplatňovala vlastnú fantáziu, ale to bolo nič oproti tomu, aké nevídané svety sa predo mnou odkrývali s otvorením knihy... Žánre, ktoré dnes čítam, sú pre mňa ako svetadiely a s každou prečítanou knihou mám pocit, že som z nich prebádala o čosi viac.
Tých svetadielov mám ako čitateľka šesť, rovnako ako ich je na Zemi. U mňa sa volajú Populárno-vedecký, Publicistika a dokumenty, Životný štýl, Krimi, Science fiction a Ostatná beletria.
Do končín prvých dvoch svetadielov ma vyháňa zvedavosť a túžba po poznaní. Verím, že ak sa človek dozvie viac o ľudstve a vedeckých poznatkoch, je vyššia pravdepodobnosť, že skôr rozozná zlo a klamstvá, ktoré sa skrývajú v niektorých ideológiách a rôznych konšpiratívnych teóriách. Počas svojich objavov sa veľmi rada zdržiavam v mestách, ktoré som nazvala Medicína, Vesmír a Dejiny. To, čo som tu fakticky objavila, ma inšpirovalo aj k napísaniu dvoch kníh: AKO HADÍ JED, kde som využila poznatky z dejín medicíny, a TAJOMSTVO ZLATÉHO POKLADU, kde som zužitkovala hlavne historické fakty z dejín Košíc a Uhorska.
Knihy z oblasti životného štýlu študujem rada, lebo jednak mi pomáhajú skrášľovať môj reálny svet – občas aj maľujem a venujem sa dizajnu –, a tiež si odtiaľ ako hrozienka vyberám poznatky, ako sa dá žiť lepšie a hlavne jednoduchšie.

Posledné tri svetadiely navštevujem, keď sa chcem jednoducho baviť alebo relaxovať. Milujem predovšetkým knihy, ktoré pochádzajú z miest ako Napätie, Fantázia a Príbeh. Tu ma občas pozvú na návštevu aj mestá-dámy ako Dráma a Poézia. Rada si čítam o živote iných, (nie vždy) fiktívnych ľudí, a nechávam sa unášať na krídlach autorovej fantázie ako na chrbte silného draka, a popritom si predstavujem prostredie a postavy podľa vlastného gusta... Každá forma kultúry má čosi do seba, ale takúto kombináciu dokáže vyčariť iba dobrá kniha.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára