8. 5. 2016

Koethi Zanová - Zoznam zákazov

Minulosť býva zlomyseľná

Kategória: Antitusiká/Imunosupresíva

Účinné látky: Pomáha pri prepracovaní a únave. Dodáva odvahu.

Dávkovanie: Radšej v malých množstvách, 20-40 strán len cez deň. Počet tabliet-288.

Vedľajšie účinky: Zamykajte dvere, neotvárajte nikomu, koho nepoznáte, ak nemusíte, nikam nechoďte sama.

Čo by ste mali vedieť predtým, ako si knihu TU kúpite:  Vkradne sa do prítomnosti a podpichuje ju spomienkami na bolesť. Myslíte si, že celý život sa dá usporiadať, naplánovať a pochopiť? Že celý vesmír je podľa niekoho organizovaný, podľa niečej vnútornej logiky a s dobrou štatistickou analýzou vyriešite viaceré druhy filozofických algoritmov? Ale život tak predsa nefunguje.

Viete si predstaviť, že by ste roky boli zavretí a pripútaní reťazou v stene v pivnici pomäteného chorého šialenca so sadistickými sklonmi? Sarah, Jennifer  a ďalšie dve dievčatá si vo väzení psychopata prežili trýznivé a zvrhlé peklo. Po úteku zo zajatia strávi Sarah desať rokov vo svojom byte. Ich únosca im z väzenia posiela nechutné listy a čaká ho podmienečné prepustenie.

„Nedáva to absolútne nijaký zmysel. Vlastne súhlasím s tým, že listy sú o nás. Áno, páči sa mu trýzniť nás tým, koľko o nás vie. Podľa všetkého v base trávi veľa času omieľaním starých spomienok a vzrušuje ho to. Ale, čo sa týka interpretačnej hodnoty jeho výtvorov, musím im prisúdiť nulovú výpovednú hodnotu.“

V šialených listoch sú ukryté odkazy, ktoré by dievčatá mohli pochopiť. Ak by sa ukázali ako reálne, mohol by Jack Derber ostať za mrežami. Sarah premôže nakoniec svoj strach, skontaktuje sa s dievčatami a spolu sa vydávajú pátrať po svojej minulosti. Odhalia zničené ženy desivú minulosť? Nájde Sarah po rokoch mŕtve telo Jennifer? Oslobodia sa od ťaživých pút psychopata Jacka Derbera?

„Po krátkej odmlke prehovorila, tentoraz oveľa váhavejšie: „Nemáš pocit, že sme...takmer povinné...všetko pochopiť? Aby sme prekonali minulosť? Ak sa nám to nepodarí, stále bude v nás. Chápeš? Nedostaneme ho z mysle. Bude nás ovládať.“

Koethi Zanová pracuje ako právnička v MTV. Svojim prvým románom Záznam zákazov sa jej splnil celoživotný sen. Román ešte pre vydaním spôsobil veľkolepý ohlas na knižnom veľtrhu vo Frankfurte roku 2011.

Na romány s psychologickou tematikou mám v svojej knižnici vždy vyhradené miesto. Knihu som si kúpila už veľmi dávno na základe anotácie, ktorá ma  zaujala. Až z odstupom času som si však našla čas a knihu  prečítala.  Dnes môžem len ľutovať, že som sa do nej nezakusla oveľa skôr.


Zoznam zákazov je ten typ knihy, pri ktorej musíte zrušiť schôdzky a zabudnúť na spánok. Pútavý a záhadný román, ktorý vás vtiahne do deja hneď v úvode. Aj keď kniha obsahuje menej priamej reči a disponuje hlbšími opismi, absolútne vám to nebude brániť v rýchlom čítaní. Je to výborný psychologický triler a nič tak nechutné, zvrátené a smutné som nečítala.  Príbeh vyrozprávaný Sarah vám navodí skutočný pocit strachu, naskočia vám zimomriavky a obklopí vás temné a desivé poznanie ničoty.

Prežila som s knihou všetky emócie. Stále vás niečo neviditeľné núti prevracať strany za stranou. Musela som občas knihu zavrieť a odložiť lebo určité pasáže boli dosť silné pre môj žalúdok. Smutný, desivý a nervy drásajúci - taký je Zoznam zákazov. Román má dokonale prepracovanú zápletku, je okorenený napätím, nebezpečenstvom a mrazivým strachom. Najviac ma prekvapil a doslova šokoval samotný záver. Dúfam, že má autorka neskutočnú fantáziu, čo aj dokázala v tomto napínavom príbehu. Neviem si predstaviť ani len zlomok z toho, čo museli prežiť hrdinky románu. 

Na druhej strane si viem živo predstaviť, že by bola kniha sfilmovaná. V románe sa strieda minulosť s prítomnosťou. Koethi Zanová  načrela do temnej sféry zvrátenosti, sadizmu, vymývania mozgov, mučenia, fyzického a psychického týrania. Toľko rozporuplných pocitov, toľko váhania, odvahy, neistoty a strachu som dávno v sebe necítila. Autorka vynikajúco zvládla vývoj a charakteristiku postáv. Zavádza čitateľa od prvých strán a vy len môžete hádať, akým smerom sa bude dej vyvíjať. Strach a napätie sa dá krájať. Postavy s perfektne vyprofilovanými charaktermi budú skúšať vašu predstavivosť.


 Myslím, si že Zoznám zákazov bude dlho skúšať moju predstavivosť a bude hlboko vrytý v mojej mysli. Odporúčam pre všetkých, ktorí chcú zažiť strach, napätie a chcú skúsiť aj niečo drsnejšie a temnejšie. Už teraz sa teším na ďalšiu knihu od tejto autorky, pretože táto  ma skutočne oslovila a veľmi zaujala.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára