16. 11. 2018

Petra Hederová - Tak si ho nechaj! (5)


  5. Kapitola

  A tak som sa z celej duše vrhla do snorenia po realitných portáloch. Nájdem si svoj nový domov, oázu pokoja. Útulné hniezdočko, kde bude mať všetko svoje miesto. Útočisko, kde budeme bývať spolu s mojimi chlapcami. Teda, oni tam budú zrejme tráviť len polovicu času. Zvyšné dva týždne budú s otcom. Ale aj tak musí byť náš nový byt skvelý, aby sme sa v ňom všetci cítili dobre.
    Z počiatočného nadšenia som rýchlo vytriezvela. Pochopila som, že za sumu stodvadsať tisíc kúpim byt jedine vo Vrakuni. A ako všetci vieme, vo Vrakuni sa predsa nachádza povestný Pentagon, palác narkomanov, smetisko použitých ihiel, a vôbec – semenište toho najhoršieho, čo toto mesto ponúka. Vari by som nechcela, aby moje deti chodievali deň čo deň mestskou hromadnou dopravou tým istým smerom ako sfetované indivíduá? A vyvážať ich celý život autom predsa nemôžem. Čo iné mi však zostáva?
    Skúmam na mape, kde sa nachádza Stavbárska ulica. Som si istá, že nechcem bývať v okolí najmenej desať kilometrov od nej. Ceny bytov sú však astronomické. Ani tá Vrakuňa nie je práve lacná. Tak ako si mám, dočerta, niečo v tomto meste kúpiť?
    Ceny nehnuteľností sa vyšplhali na maximálnu úroveň a nezdalo sa pravdepodobné, že by mali v najbližšej dobe klesnúť. Možno by som mohla skúsiť okolie Bratislavy. Napríklad Senec. Tam musí byť super! Sú tam jazerá, v lete ani k moru netreba chodiť. Veď na dovolenku mi ani nezostanú peniaze. Bolo by to určite praktické.
    Dohodla som si obhliadku veľkého priestranného bytu na konci Senca. Mal dokonca aj predzáhradku. Priam ideálne bývanie pre deti. Čo viac si môžem želať?
    Už cestou tam som si uvedomila, že ulica, ktorú hľadám, sa nachádza na druhej strane mesta. To znamená, na tej vzdialenejšej od Bratislavy. Táto informácia ma nepotešila. Veľmi rýchlo som pochopila, že prejsť v dopravnej špičke z jedného konca mesta na druhý, mi potrvá minimálne pol hodinu. A to bol ešte veľmi optimistický odhad. Realitná maklérka ma upokojovala, že čoskoro vybudujú nový výjazd na diaľnicu. Za tridsať minút budem v centre Bratislavy. Nepresvedčila ma. Bolo mi to aj trochu ľúto, ten byt bol skutočne krásny. A navyše by mi z Máriom sľúbenej sumy zvýšilo aj na auto.
    Upustila som teda od pôvodného zámeru kúpiť trojizbový byt a uspokojila som sa aj s dvojizbákom. Dokonca som pozerala aj po dvojgarsónkach. Hlavne, nech to má aspoň dve oddelené miestnosti a extra kuchyňu. A nech nemusím deti voziť ráno do škôlky vzdialenej tridsať kilometrov vzdušnou čiarou.
    Prezrela som asi všetky ponuky, ktoré sa v Bratislave nachádzali. So zdesením som skonštatovala, že bytov na predaj je akosi málo, a na žiaden z nich nemám. Nehovoriac o tom, že budem potrebovať aspoň nejaké peniaze na základné zariadenie.
    Absolvovala som ďalšie obhliadky. Prvá z nich bola v trojizbovom zrenovovanom byte v Petržalke. Cena mierne prevyšovala sumu, ktorú budem mať k dispozícii. Byt bol navyše príšerne zdevastovaný súčasnými nájomcami a nachádzal sa v strašidelnom vchode. Všetci traja by sme sa tade báli denne prechádzať. Ak by som chcela deti zobrať do strašidelného zámku, vezmem ich napríklad do Family parku v Rakúsku. Nemusím ich desiť každý deň cestou do škôlky. Okrem toho, kto by chcel bývať s pocitom, že nad ním žije dvanásť ďalších rodín s tým najnižším spoločenským statusom?
    Ďalšia obhliadka bola v takzvanej šestnásťročnej novostavbe. Možno sa vám zdá niečo zvláštne už na samotnom slovnom spojení „šestnásťročná novostavba“. A máte pravdu, novostavba má byť predsa nová! Veď to má určené už vo svojom názve, dopekla! No a potom som si náhle uvedomila, že táto takzvaná novostavba má ešte ďalší háčik. Nebola postavená od základov, ako by ste očakávali. Vznikla rekonštrukciou z prastarej smradľavej ubytovne, ktorej pach zostal hlboko vsiaknutý v murivách budovy. Nikdy odtiaľ nevyprchá. Neprekryjete ho žiadnym osviežovačom vzduchu. Odrazu som prestala byť zvedavá na celú ponúkanú dvojgarsónku, zo slušnosti so však vošla ďalej. Realitný maklér ma previedol dvomi zamknutými dverami (susedia si to takto ktovie prečo zabezpečili – žeby sa tu kradlo?). Vstúpili sme do bytu. Zistila som, že sa cítim ako... tram ta-da-dá, na ubytovni! Bolo to ako v rozprávke o Mrázikovi – darmo sa Marfa chcela zmeniť na krásku tým, že strčila tvár do múky. Nič jej to nepomohlo. Rovnako ani tejto smradľavej ubytovni nepomohli nové omietky a dvere. Darmo sa milí majitelia bytu na mňa usmievali najkrajšie ako vedeli. V očiach mali nádej a nemo sa mi prihovárali: Prosím, kúpte to! Nenechávajte nás tu naďalej žiť! Táto nehnuteľnosť je prakticky nepredajná a my nemôžeme ísť pod cenu. Ja som však vedela, že im stoosem tisíc za pocit, že som na internáte, nedarujem.
    Ďalší byt sa nachádzal v novostavbe na Rusovskej ceste. Okrem toho, že prevyšoval sumu, ktorou budem disponovať, bol aj dosť malý a tmavý. Cítila by som sa v ňom ako malá myš v diere do syra. Pravdepodobne by sme v ňom všetci traja upadli do depresie. Márne sa realitný maklér snažil presvedčiť ma o tom, že keď umyjem okná a vymením tapety, bude dovnútra svietiť slnko. Pomyslela som si, že to možno mala urobiť majiteľka, keď sa rozhodla byt predať. Nepovedala som radšej nič.
    Štvrtý pokus sa pre zmenu vydaril. Do bytu na Geologickej ulici som sa zamilovala. Majiteľ ho zariadil v štýle Feng šuej, ale to ma zaujímalo najmenej. Podstatné bolo, že sa nachádzal v novostavbe a bol krásne zariadený. Všetok nábytok a spotrebiče, okrem elektroniky, v ňom plánoval majiteľ ponechať. Pre mňa by to znamenalo, že sa môžem rovno nasťahovať. Nemala som ambíciu hrať sa na interiérového dizajnéra a zariaďovať byť od podlahy. Na to mi chýbala energia aj financie. Byt mal dve izby, samostatnú kuchyňu a veľkú kúpeľňu. Dispozične bol dokonalý. Jedinou nevýhodou bolo, že sa nachádzal na treťom poschodí bez výťahu. Snažila som sa nevnímať to ako problém, aj keď som si nevedela predstaviť, ako by som vynášala dve spiace deti z auta na tretie poschodie.
    Ďalším miernym defektom tohto inak dokonalého bývania bol samotný pán z realitnej kancelárie. Býval totiž v dome oproti a odhodlal sa, že mi okrem bývania zariadi celú budúcnosť. Nie, neboli v tom žiadne postranné úmysly. Bol šťastne ženatý. Jednoducho to bol typ, ktorý sa rád vyťahuje, všetko pozná a zariadi. Hneď v úvode ma oboznámil  s tým, že mi ukáže tajné ihrisko medzi domami. Moje deti sa tu budú spoločne hrávať s jeho deťmi. Hovoril o ňom ako o architektonickom projekte roku 2017.  Bola som veľmi zvedavá na tie futuristické hojdačky a preliezačky. Namiesto toho sa medzi domami nachádzalo úplne štandardné betónové ihrisko z čias komunizmu.
    Položil mi vedomostnú otázku: „Viete, ako spoznáte naozaj kvalitné hojdačky?“                       
    „Ako?“ reagovala som z povinnosti.
    „Nedajú sa ukradnúť.“
    Zrakom som zhodnotila, o čom hovorí. Áno, konkrétne tieto vážia aspoň tonu, určite by ich nikto neodniesol.
    Realiťák ma ubezpečil, že ak budem mať akýkoľvek problém z výnosom nábytku na tretie poschodie, všetko zariadi. Dokonca aj prácu mi vie ponúknuť. Už dávno potreboval realitnú maklérku do firmy. Bol ochotný odpovedať mi na akúkoľvek otázku. Žiadna prekážka preňho nebola nezdolateľná. Stihol mi dokonca ukázať aj vlastný byt na snímkach v mobile. Ako sa dalo čakať, bol zariadený dokonale. Ku koncu obhliadky som nadobudla pocit, že tento realitný maklér, presnejšie, majiteľ realitnej kancelárie, je poloboh.
    „My nie sme hocaká realitka. Sme Royal Real,“ vysvetlil mi a mne bolo jasné, že ak sa sem raz nasťahujem, nápomocného suseda sa nikdy nezbavím. Chcela som mu navrhnúť slogan pre jeho firmu, ktorý by mohol znieť: Royal Real. Zariadime vám život.
    Moje obavy zahnal Mário ešte v ten večer. Nič nemusím unáhlene kupovať. Odíde bývať do prenájmu. Postavil ma pred hotovú vec. Samozrejme nespomenul, že tam nebude bývať sám, ale s milenkou. Celý čas sa vlastne tváril, akoby Júlia neexistovala. Aha, zabudla som, veď ona nie je príčina rozvodu, ale dôsledok. Je celkom zbytočné sa ňou zaoberať.
    Nevyjadril sa presne, kedy sa odsťahuje. Nájomnú zmluvu podpísal už pred pár dňami, ale nevyzeralo to, že by sa chystal vyniesť svoje osobné veci z bytu. Onedlho som pochopila, ako si to celé predstavuje. Bude naďalej bývať s nami a domov si bude chodiť, kedy sa mu zachce. A vždy večer, keď deti zaspia, zmizne ako para do prenajatého bytu. Tam naňho bude čakať jeho roztúžená dengľavá Júlia.
    Považovala som to celé za nezmysel. Nehovoriac o tom, že to bol zároveň pekný podvod. Platí šesťstopäťdesiat eur mesačne za prenájom bytu, v ktorom býva akurát tak jeho frajerka. On doň chodí len prespávať. Ja mám každú noc na starosti deti, zato však nemám ani štipku súkromia. Mário si robí z bytu holubník. Ak by som sa rozhodla priviesť si sem milenca, môže ma pristihnúť priamo pri čine. Vlastne môžem byť rada, že ma tu nechal bývať. Je to tu celé jeho. Ja som neprispela ničím.
    Dobre som vedela, čo ho viedlo k takémuto absurdnému riešeniu. Pred súdom bude môcť zdokladovať, ako viac nežijeme v spoločnej domácnosti. A tiež som nadobudla podozrenie, že to urobil kvôli Júlii. Určite jej vypršala nájomná zmluva v pôvodnom zdieľanom kamrlíku a nemala kam ísť.
    Čím viac som sa mlčky prizerala tejto nepochopiteľnej situácii, tým viac mi dochádzalo, že si nepomôžem. A to sa mi vôbec, ale ani trošku nepáčilo.
    Veď ja s tebou nakoniec vybabrem, pomyslela som si a začala som v hlave spriadať plán. Musím konať tak, aby som bola s výsledkom spokojná. To znamená, ako mne najlepšie vyhovuje.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára