27. 9. 2017

Michal Slanička

Všetci vieme, že čítanie má blahodárne účinky. Má vplyv na náš krvný tlak, pulz, spánok a veru niekedy aj hmotnosť.
 Na niektorých knihách by malo byť varovanie: Nejedzte pri čítaní! Ale čo Vás čaká v tejto rubrike? Opýtam sa tých najpovolanejších, čiže spisovateľov, prečo čítať.

 Dúfam, že vás budú motivovať, aby ste do knižníc a kníhkupectiev chodili častejšie, a nielen keď už Vás niečo bolí.

Nemám rád ak je niečo povinné. A čítanie na základnej škole povinné bolo! Zrazu sa radosť z maminho čítania rozprávok z veľkej rozprávkovej knihy Pavla Dobšinského zmenila na školou predpísané POVINNÉ ČÍTANIE. Všetko čo je „povinné“ vyvoláva v malých a mladých odpor. Pamätám si, že to neboli žiadne krásne ilustrované knihy, v ktorých by bolo radosť listovať. Pod hrozbou tých najhorších známok a pokarhaní v žiackej knižke sme v dobách, keď ešte neexistoval internet kupčili s Čitateľskými denníkmi starších súrodencov či spolužiakov. Povinné čítanie nielen mňa ale aj mnohých mojich spolužiakov nenaučilo čítať ale tak trochu vybabrať so systémom.

Priznávam, povinné čítanie nadlho predurčilo môj vzťah ku knihám. Hľadanie spoločnej cesty bolo síce v mojom prípade dlhé ale našťastie sme sa našli. Aj ja som podľahol módnemu čítaniu v podobe prvého románu Maxima E. Matkina, prvých Evitoviek a Harryho Pottera. Všetci okolo mňa ich čítali, všetci sa o nich rozprávali a ja som nechcel byť mimo. Zistil som, že čítanie môže byť zábavné, pútavé a dobrodružné. A chcel som čítať ďalej. Od ľahkých žánrov, ktoré ma priťahovali aj tým, že sa odohrávajú akoby v našom meste, na našej ulici som sa dostal až k historickým románom a literatúre faktu.

Zo všetkého najradšej však čítam knihy slovenských autorov a autoriek. V priebehu roka sa mi na nočnom stolíku vytvorí kôpka piatich-šiestich kníh, ktoré si vždy pribalím na letnú dovolenku. Na pláži na lehátku je priestor, aby som svoje čitateľské resty dohnal.

Na čítaní románov, ktoré zobrazujú reálnu históriu alebo sa s históriou zručne hrajú tak, ako to robí Dan Brown, ma priťahuje odhaľovanie zabudnutých súvislostí a spoznávanie súčasnej doby cez udalosti, ktoré sa odohrali v dávnych dobách. Naopak od ľahkej plážovej literatúry očakávam zábavu a vzrušenie. A taká je aj moja druhá kniha. Románom „Kódex: SEX“ sa snažím čitateľa nielen zabaviť ale aj poštekliť jeho fantáziu. Pravidelne sa mi stáva, že si vizualizujem to, čo čítam. Je to úžasná hra s informáciami, ktoré mi autor ponúkne čierne na bielom a s ďalšími farbami a tvarmi, ktoré dodá moja fantázia. 

„Kódex: SEX“ je príbehom mladého maséra Rolanda Kamilku, ktorý sa porušovaním Masérskeho kódexu dostane do víru vzrušujúcich zážitkov. Práca plná pokušenia a lákadiel rozkoše mu však prinesie aj rovnako veľké problémy. Dokáže sa nakoniec vzdať vzrušujúceho života, o ktorom sníva väčšina chlapov? Môže aj obyčajný masér meniť životy druhých k lepšiemu? A bude schopný zmeniť ten svoj? Je to moja druhá kniha, ktorú som sa odvážil napísať až po ohlasoch na môj literárny debut „Sex s ex alebo milujte ma ešte raz“, ktorý vydalo Vydavateľstvo Motýľ v roku 2016. Príbeh slobodnej mamičky Viktórie, ktorá sa počas jedného leta postupne stretáva so svojimi expriateľmi, aby zistila ako žijú, medzi čitateľmi zarezonoval. Dodali mi odvahu a energiu k napísaniu ďalších kníh. 
Čítajte! Správne zvolená kniha Vám pošteklí fantáziu, vďaka ktorej sa vyberiete aj na miesta, o ktorých ste nikdy nesnívali a zažijete aj to, o čom ste doteraz nečítali.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára