8. 9. 2016

Marek Mittaš - Nevinných 15

Po čom túžite vy?

Kategória: Antibiotiká/Imunosupresíva

Účinné látky: Objavíte zmysel pre spravodlivosť. Účinná pri jesennej melanchólii.

Dávkovanie: Každý bude liek znášať inak, tak každý podľa vlastného uváženia. Odporúča sa zapiť silnejším drinkom. Počet tabliet-127.

Vedľajšie účinky: Zamykajte dvere, neotvárajte nikomu, koho nepoznáte. Ak nemusíte, nikam nechoďte sami.:)

Čo by ste mali vedieť predtým ako si knihu TU kúpite:  Prečítajte si príbehy ľudí, ktorí sa navonok snažia splynúť s davom, no predsa sú iní. To, čo sa nám zdá ideálne, však nemusí zodpovedať predstavám iných.

Vinní či nevinní? Normálni či psychopati? A predsa žijú medzi nami. Dokážu dobre maskovať svoje činy a skrývať vnútornú neistotu. Sú atraktívni, kreatívni, úspešní a dokážu lepšie prečítať iných ľudí.
Navonok obyčajní. No vo vnútri zvrátení, posadnutí sexom, týraním, mocou, túžbou, vraždami a smrťou. Ich predstavy o živote sú odlišné, ich túžby skryté a ich nemorálne správanie hraničí až s odporom, nepochopením, zaslepenosťou, vlastnou hlúposťou a absurdnosťou situácií, v ktorej sa prelieva zúfalstvo, samota, sexuálne deviácie a nepochopenie ľudských činov.

„Kamaráti buďme, dlhy si plaťme,“ začal Karči, keď sa vysúkal zo starého Volva. Jano aj v tme rozoznal kompletne zodraté gumy takmer bez dezénu. Jano nechápavo zízal, keď Karči otvoril kufor a začal z neho vyťahovať niečo ťažké, najprv jeden pahýľ a potom druhý. „Čo tam stojíš, poď mi pomôcť,“ zavolal na Jana. Jano rýchlym krokom pristúpil k autu. V kufri uvidel rozprestreté Darinine plavé vlasy. Do tváre jej nevidel a nemohol vidieť ani modriny okolo krku. „K tým schodom, čo máš rozostavané, bude asi najlepšie, nie?“

Marek Mittaš odvážne a provokatívne vstupuje do hlbín duše,  otvára nepoznané, odkrýva tabuizované a mení náš pohľad na konanie druhých jedincov. Otvorene, bez príkras podáva čitateľom ako na tácke 15 poviedok, ktoré vás nahlodajú až do špiku kostí, prevrátia vaše terajšie myslenie a otvoria vám oči ešte jasnejšie.

Knižka je útla, poviedky krátke a je len na vás, ako dlho budete chcieť zotrvať vo svete zvráteností. Niektorí z vás príbehy zhltnú na jedno posedenie, inému to bude trvať, kým sa prehryzie cez profily vrahov, pedofilov a iných odvrátených tvári.

„Som pekná?“ vypla Ema hruď a zdvihla ruky za hlavu. „Až priveľmi, anjelik,“ povedal som a silno jej stlačil nahé nohy. Pravou rukou som ju chytil za zadok. Bol spolovice nahý a taký svieži, aký nosila pred rokmi v rifliach Inge. „Hej, čo robíš?!“ zvrieskla Ema. Nebolo času. Môj penis bol ako žula. Prevalil som ju na posteľ. Prudko som dýchal, cítil som, ako mi sliny perlia na perách. Zvýskla. Sukňa sa jej vykasala vysoko nad pás a ja som uvidel perleť bielych táng. Kopala. Zatlačil som jej ústa rukou, privalil som ju svojím telom a stiahol jej nohavičky. Prsty sa mi na malú chvíľu dotkli jej jemných chĺpkov.

 Nečakajte žiadne sladké reči či otrepané klišé.  Niektoré texty sú emotívne, no iné vám naháňajú hrôzu. Marek Mittaš sa nič nehrá, konanie svojich hrdinov bližšie nešpecifikuje, nehľadá dôvody a ani ich správanie neospravedlňuje. Žiadne výčitky či vina, len alibistická zvrátenosť a chuť zakázaného premiešaná s ľudským zlyhaním, inštinktívnym konaním a pokriveným charakterom.  Tento fakt je na samotnom čitateľovi, aby si kládol tie správne otázky a hľadal príčinu skratu v správaní daného jednotlivca. Veď mnoho vecí sa deje okolo nás, hlavne za zatvorenými dverami, no aj tak sa tvárime, že nič nevidíme. Či radšej nechceme vidieť?


Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Artis Omnis.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára