25. 4. 2016

Tina Van der Holland - Shalom

Cesty lásky sú nevyspytateľné

Kategória: Vitamíny

Účinné látky: Zlepšuje mozgovú činnosť. Zlepšuje pamäť. Podporuje metabolizmus.

Dávkovanie: 30-50 strán, viackrát počas dňa. Na tichom mieste, s dobrou kávou a jablkovou štrúdľou. Počet tabliet-232.

Vedľajšie účinky: Liek sa veľmi dobre znáša. Občas sa môže vyskytnúť únava alebo podráždenie.

Čo by ste mali vedieť predtým, ako si knihu TU kúpite:  Hovorí sa, že láska nepozná hranice. Dnes je celkom bežné, že sa do seba zaľúbia ľudia z rôznych kontinentov, s rozdielnou rasou a často aj vierovyznaním. Prekoná sila lásky naozaj všetky prekážky, aj tie náboženské? Zistíte to, keď si prečítate piatu knihu Shalom z pera známej slovenskej autorky Tiny Van der Holland. Ako už samotný názov napovedá, hlavnou témou bude náboženstvo dvoch rozdielnych kultúr.

 Spoznali sa na pôde školy, kde obaja pôsobili ako učitelia. Gabika je veselá, bezstarostná a temperamentná kresťanka. Milan je o šesť rokov starší, je sčítaný, múdry a je žid. Bola to láska na prvý pohľad. Gabika je zvedavé žieňa a neustále bombarduje svojho partnera zvedavými otázkami ohľadom jeho rodiny a ich náboženstva. Milan jej s veľkou trpezlivosťou a patričnou dávkou humoru všetko zanietene vysvetľuje. Keďže bola mladá a zaľúbená, všetko to brala  na ľahkú váhu a nevnímala kultúrne rozdiely až tak tragicky. Aj napriek rozličným reakciám okolia sa vzali.

„Vydávať? Čože?“ Otec si začína posúvať okuliare hore-dolu na nose ako vždy, keď je nervózny. Som odmalička jeho miláčik, tak ako Katka mamin, takže dôvod jeho rozrušenie celkom chápem. Prisadne si k nám a prísne 
ma vyzve: „Tak by si nám hádam aj mohla o ňom niečo prezradiť.“

Už zvláštny priebeh svadby predznamenal vývoj ich spolunažívania. Po roku manželstva sa im narodil syn Daniel a neskôr dcéra Miriam. Milan je tichý, múdry a pracovitý. Gabika túži po smiechu, zábave a spoločnosti. Je pre ňu čoraz ťažšie žiť a prispôsobovať sa človeku, ktorý žije so svojou dvetisícročnou minulosťou. Ako sa prejavia v správaní detí rozdielne postoje ich rodičov k svetu? Ako zvládnu problémy v spolunažívaní ľudia z rozdielnymi názormi? Je to naozaj len o rozličnosti dvoch kultúr alebo je za tým aj niečo viac?

„Len to ťa trápi?“ „Trápi ma ten smútok, všadeprítomný v našej domácnosti! Sotva prekročím prah svojho bytu, spadne na mňa ťarcha dvoch tisícročí! Holokaust! Ja už nevládzem...“ padnem Eve okolo krku. „Nájdi si veselého priateľa,“ šepká mi Eva.


Po prečítaní knihy som dlho nevedela nájsť vhodné slová, ktoré by túto knižku správne charakterizovali. Pre mňa neobyčajne zvláštny príbeh lásky a úžasné prepojenie dvoch svetov. Autorka sa inšpirovala skutočnými udalosťami, ponúka zaujímavý pohľad do kultúry judaizmu a ukazuje jeho komplikované vnímanie. Tina Van der Holland má neskutočný rozprávačský talent a ja som doslova hltala stranu za stranou. Príbeh ma chytil za srdce práve pre moju nevedomosť o kultúre judaizmu. Doteraz bola židovská viera pre mňa jedna veľká neznáma. Obohatila som si svoje vedomosti o svojich predkoch, prenikla som do života a zvykov židov a nasala som nové informácie o minulosti. Dosť ťažko sa mi čítali pasáže o holokauste, udalosti druhej svetovej vojny by sa už nemali nikdy opakovať. Autorkin inteligentný humor sa strieda s úprimnou, miestami až tvrdou vykreslenou realitou. 

Ja osobne som sa nikdy nezaoberala židovskou vierou a nikdy som ľudí neposudzovala. Veď čo na tom záleží, či je niekto kresťan, alebo žid? Všetci sme ľudia a všetci sme si rovní, aj keď každý z nás je iní. Všetci dýchame, plačeme, smejeme sa, cítime a ľúbime. Každý z nás chce byť šťastný či milovaný a je jedno akého je vierovyznania. Je to každého slobodná voľba, aké náboženstvo si vyberie a akou životnou cestou pôjde. Presne tak ako sa v príbehu rozhodli Gabikine deti. Aj keď to nebolo pre ňu ľahké, ale zmierila sa s tým. Tieto posledné strany ma zasiahli asi najviac. Neviem či mi padali slzy dojatia alebo šťastia. Je to ľudský príbeh mnohých emócií, o veľkom pochopení a obrovskej zásobárni tolerancii. Nájdete tu aj úctu k milovanému mužovi, lásku k rodičom a deťom. Nechýba smútok, smiech a obavy matky o svoje milované deti. Musím spomenúť, že aj keď toto manželstvo prešlo mnohými krízami, vždy sa dostali do pokojnej hladiny, preto že mali dobrý základ. Ľutujem len to,  že som si knihu neprečítala už oveľa skôr. Odporúčam všetkým, ktorí obľubujú hodnotné diela.

Shalom odporúčam všetkým, ktorí chcú nájsť v knihách iný zmysel ako ten, ktorý čerpajú z bežného života. Pre všetkých, ktorí obľubujú ťažšie námety a neboja sa iného vierovyznania.


Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Koruna

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára