14. 1. 2017

Očné kvapky s Darinou Hamarovou

Darina Hamarová je známa slovenská spisovateľka, ktorá prerazila v knižnom svete v roku 2014 románom Slzy muža. Ešte v tom istom roku prekvapila čitateľov svojou autobiografiou Životom nekráčam sama a získala si  srdcia mnohých ľudí, ktorí sa tak isto snažia zvíťaziť nad osudom. Jej romány sú postavené na základe skutočných udalostí, ako to bolo aj v diele Ruleta života. Novinka Slzy anjela  je voľným pokračovaním jej prvotiny. Hamarovej príbehy majú dušu a často v nich rozoberá každodenné problémy. Píše s ľahkosťou a jemným humorom, ktorý sa prelína s emóciami.
Podľa horoskopu sú Raci náchylní na problémy so žalúdkom a trávením. K ďalším citlivým častiam patrí  hrudník, prsia i maternica. Je to pravda? To Vám už prezradí Darina Hamarová,  ktorej v novembri vyšla novinka Slzy anjela. Recenziu na Slzy anjela si môžete prečítať TU.

Slzy anjela je Váš štvrtý román. Je v niečom odlišný alebo sa držíte predpísanej línie ako vo vašich predchádzajúcich knihách?
Na jednej strane mám pocit, že každá kniha je svojím spôsobom iná, neporovnateľná s ostatnými, ale musím vám dať za pravdu, že všetky majú charakteristické črty. Teda aj v štvrtej knihe čitateľ nájde dve dejové línie, pestrú škála ľudských osudov, zamyslenia sa nad životom a hrdinom ani v tejto knihe nechýba vôľa postaviť sa nepriazni osudu. Myslím, že čitatelia budú prekvapení záverom knihy, ktorý je iný, než na aký sú zvyknutí.

Aké pocity Vás sprevádzali pri písaní tejto knihy? Boli odlišné ako pri prvotine Slzy muža?
Slzy muža sa písali s ľahkosťou, príliš som neriešila, čo sa bude diať, keď dám poslednú bodku v rukopise. Pri Slzách anjela som pociťovala zodpovednosť pred vydavateľom a čitateľmi. Za tie dva roky a pol, ktoré prešli medzi týmito dvoma knihami, som spoznala mnohé tváre čitateľov, ktorí dychtivo čakajú na moju ďalšiu knihu. Už nepíšem pre anonymných čitateľov, a tak je prirodzené, že s každou novou knihou chcem byť lepšou a pútavejšou autorkou.


Vo vašich knihách sa opierate o skutočné udalosti. Čo Vás núti písať o skutočnom živote?
Pravdepodobne fakt, že pri zdolávaní vlastných životných ťažkostí mi pomáhajú životné príbehy skutočných ľudí, ich nepoddajnosť a nezlomná vôľa pri prekonávaní prekážok.

Žena v znamení raka je chvíľu smutná, v ďalší moment veselá. Je toto striedanie vašich nálad poznať aj vo vašej tvorbe?
Keď mi čitatelia píšu, že pri čítaní kníh sa v jeden okamihu rozplačú a o niekoľko strán sa už smejú, vždy som sa potešila, že moje knihy sú ako život, chvíľami veselé, chvíľami smutné. No teraz budem musieť prehodnotiť, či to nie je aj znamením raka ;)

Raci si vraj všetko berú príliš osobne a je veľmi jednoduché ich raniť. Ako potom vnímate negatívnu kritiku na vaše knihy? Sledujete aj ohlasy na vašu tvorbu? Vyskytli sa u vás nejaké nežiadúce symptómy?
Naozaj som citlivý človek, ale našťastie mám v povahe zakódovanú vlastnosť, že sa snažím napredovať vo všetkom, čo robím. A čo vás najviac posunie? Predsa dobre mienená rada. Preto, ak je aj vo forme negatívnej kritiky, viem sa z nej poučiť a verím, že to cítiť aj v knihách. Ohlasy sledujem, som za ne vďačná, lebo sú ukazovateľom, že knihy majú svojich čitateľov. A nežiaduce symptómy? Vyrážky mi naskakujú, keď sa stretnem so zákernosťou a úmyslom škodiť, nech je to už v akejkoľvek podobe.

Vraj sú raci romantickí rojkovia a dobráci. Dokážete tieto vlastnosti využiť aj pri svojich postavách?
Otázka mi vykúzlila úsmev na perách, lebo nie tak dávno sa ma niekto na besede opýtal, že či sa Giu (hlavná postava v knihách SLZY MUŽA a SLZY ANJELA), ten neuveriteľný rojko a ťarbavé dobráčisko, už konečne rozhýbe. Takže minimálne jedna postava nesie znaky raka.


Ako by ste charakterizovali vašu tvorbu z  vášho pohľadu?
Viac menej som ju už charakterizovala – príbehy v knihách sa zapodievajú problémami, ktoré prináša súčasná doba. Hrdinovia sa snažia nepoddať nepriazni osudu. Od prvého momentu chcem vtiahnuť čitateľa do deja, aby s postavami prežíval radosti i strasti. Aby nielen plakal, ale sa aj smial, alebo minimálne usmieval.

Ktoré knihy nečítate, aby ste predišli srdcovej slabosti?
Odjakživa nemám rada adrenalínové činnosti, nerada sa bojím, z toho dôvodu sa úspešne vyhýbam hororom. A neviem prísť na chuť motivačnej literatúre.

Aké máte pocity, keď vojdete do kníhkupectva? Čo tam hľadáte?
Zo zásady nechodím do veľkých kníhkupectiev, cítim sa stiesneno a sklesnuto medzi obrovským množstvom kníh. Navštevujem malé lokálne obchodíky s knihami. Prelistujem zopár kníh väčšinou pre mňa neznámych autorov, prečítam niekoľko viet, ak zaujmú, kúpim si ich. V období, keď mám na pultoch ešte čerstvo voňavú knihu, spýtam sa na predajnosť, podpíšem niekoľko kníh.

Máte obľúbených autorov? Čím si vás získali?
Už roky je mojou obľúbenkyňou Jane Austen. Dostala ma svojím opisom vtedajšej doby, obdivujem jej detailný opis charakterov, v tej dobe prevažne ženských a tiež jej schopnosť zachytiť postrehy z každodenného života stredných a vyšších vrstiev. Antoine de Saint-Exupéry si ma získal Malým princom. V poslednom období sa snažím spoznať súčasnú slovenskú tvorbu a prečítať aspoň jednu knihu od čo najväčšieho počtu  slovenských autorov.

Prinieslo Vám písanie kníh niečo nové do života?
Množstvo nových úžasných ľudí. Mnohí čitatelia sa stali mojimi priateľmi. Tiež som si vytvorila silné putá s niekoľkými autormi.

Vzdali ste sa niekedy úžasnej myšlienky iba preto, že ostatní si mysleli, že je to hlúposť?
Som rozvážny a opatrný človek. Dobre si zvážim, kým sa podujmem pretaviť nejakú myšlienku na skutok. Ak sa po takejto zrelej úvahe do niečoho pustím, spravidla ma už nikto nezastaví.

Môžu podľa Vás knihy liečiť?
Som presvedčená, že knihy dokážu vyliečiť mnohé bolesti a trápenia – zlomené srdcia, vedia prinavrátiť chuť do života, stratenú nádej, vieru vo vlastné sily, sú výbornými spoločníkmi vo chvíľach samoty.

Čo si myslíte, čítajú deti v dnešnej dobe dosť?
Nemyslím si, že čítajú dosť, ale teším sa, že vôbec čítajú. Napríklad, nikdy som si nemyslela, že študenti budú mať záujem o moju tvorbu a že budem s nimi besedovať o mojich knihách.


Do akej miery je pre Vás dôležité a zaujímavé sledovať knižné trendy, ktoré letia?
Pre mňa je skôr dôležité sledovať aktuálne problémy, ktoré trápia ľudí, spoločnosť. Snažím sa, aby moje knihy riešili trápenia súčasníkov.

Máte nejaký konkrétny odkaz alebo radu pre našich čitateľov?
Poďakovanie, že moje knihy čítajú, dávajú mi spätnú väzbu a takýmto spôsobom dávajú význam tomu, čo robím.

Ďakujem za rozhovor. Prajem Vám veľa tvorivej inšpirácie a ďalších úspechov.

A čo dodať na záver? Vyhýbajte sa škriepkam a mrzutostiJ

Rozhovor zostavila: Simona Rošková

Foto poskytla: Darina Hamarová

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára