27. 10. 2016

Jana Šulková - Skús to

Máte radi príbehy o mladých ľuďoch? Tak mám pre Vás dobrú správu. Predstavujem Vám nový román z pera mladej autorky Jany Šulkovej, ktorý nesie príznačný názov Skús to.
Autorka opäť vstupuje do života mladých ľudí, ktorí sa nachádzajú v najťažšej fáze svojho života. Zröntgenujte exkluzívnu ukážku, v ktorej Nataša rieši svoj komplikovaný život, ktorý sa razom zmenil na chaos. Spolu s hlavnou hrdinkou budete ľúbiť, nenávidieť, ale aj smiať sa či plakať. Novinku Skús to si môžete prečítať už 3. novembra. Knihu si kúpite   TU.

 Sedemnásťročná Nataša má síce trochu iný život ako jej rovesníci, no napriek tomu pokojný. Jedné­ho večera, keď sa vracia domov z tréningu bale­tu, sa stane niečo, čo spustí sled mno­hých nepredvídateľných udalostí. Jej život sa razom mení, až sa obráti úplne hore nohami, a to najmä preto, že doň vstúpi záhadný a drzý Adam, ktorý je pre ňu čím ďalej, tým viac prí­ťažlivý.


„Kdesi hlboko vnútri môjho momentálne zúbo­ženého ja pociťujem deficit jeho prítomnosti. Asi som sa počas tej skľúčenosti a nevedomosti naňho akosi upla. Hups.“


Ďalší román pre mládež z pera Jany Šulkovej je plný sebapoznania mladých ľudí, ktorých tak veľmi formuje ich rodina, okolie a teraz aj dosiaľ nepoznané city, až takmer zabúdajú, kým v skutočnosti sú. 


Úryvok:

O tri týždne neskôr „Tak, mladá dáma, konečne si sa zbavila záťaže.“ Lekár ma potľapká po pleci s úsmevom od ucha k uchu. Áno, odložila som dlahu aj barly, no čo z toho, keď nemôžem tancovať? „Nezabudni, že musíš chodiť na rehabilitácie a  nohu zaťažovať postupne. Takže nijaké dlhé prechádzky a hlavne žiadny balet!“ vystríha ma prísnym tónom. Ako správna tínedžerka sa zamračím a ohrniem spodnú peru. „Ďakujeme, pán doktor. Dovidenia!“ Otec mu podáva ruku a úplne ignoruje môj výraz na tvári. Vie, aká som, už si zvykol. Vyjdeme z ambulancie a pri recepcii zbadám stáť chlapca, ktorý vyzerá presne ako on. Aspoň zozadu. Mám chuť pobehnúť, zdrapiť ho za plece a spýtať sa, čo to malo v  ten večer znamenať. Prečo ma takto máta? Ukáže sa, je milý, pozorný a odrazu zmizne zo zemského povrchu, akoby nikdy neexistoval. Mladík sa však po chvíli otáča a ja zisťujem, že to nie je Adam. „Poď, Nataša, odveziem ťa do školy,“ povie otec. „Hm,“ prikývnem a s nechuťou odchádzam z nemocnice konečne po vlastných. Vonku je poriadne chladno. Bundu si zapnem až ku krku a na ruky natiahnem rukavice. Zdá sa, že november priniesol zimu. Ani neviem, kedy sa skončila jeseň, nejako som ju nestihla vnímať, pretože odkedy sa stal ten incident a ja poznám jeho, žijem v akejsi bubline. V škole mám problém sústrediť sa, poobedia trávim flákaním sa po meste či vysedávaním v  kaviarni a  stále všade hľadám jeho. Musím ho nájsť, ale ako? „Kam to pôjdeme osláviť?“ spýta sa ma Denča po vyučovaní. „Čo chceš oslavovať?“ reagujem pomerne znechutene. „Predsa tvoju nohu. Konečne ti dali dole tú vec a zahodila si aj barly.“ „Stále však nemôžem žiť ako predtým, takže nie je čo oslavovať.“ „Nata, prosím, nebuď smutná,“ pohladí ma po ruke a usmeje sa, len aby mi aspoň trochu pozdvihla náladu. „Nie som.“ „Ozaj, čo ten chalan, ozval sa ti?“ Len jej som povedala, čo sa mi naozaj stalo. Dôverujem jej a viem, že to nepovie nikomu. Nechcem totiž, aby to všetci vedeli, veď aj tak o nič nejde. „Nie, vôbec nič o ňom neviem,“ priznám. „Tak sa už naňho vykašli. Prečo ťa to vôbec trápi?“ Uvedomím si, že to netuším a že nepoznám odpoveď na jej otázku. Vlastne sa to pýtam samej seba, odkedy ho poznám, odkedy sme vyšli z chaty, odkedy som sa k nemu túlila, keď nás našli. Stále mám pred očami obraz, ako ma pevne drží a ja sa v jeho náručí cítim tak… bezpečne. „Neviem,“ pokrútim hlavou. Denča na mňa skúmavo pozerá, premýšľa a analyzuje ma. „Nataša, ty ho máš rada?“ vyhŕkne znenazdajky. „Čože? Nie! Isteže nie.“ „Prestaň, veď to na tebe vidím.“ „Nemôžem ho mať rada, veď ho ani nepoznám,“ obraňujem sa Prečo? Strávili ste spolu niekoľko dní. Viem, nebola to práve ideálna situácia, ale city sa dokážu zrodiť rýchlo. Neveríš na lásku na prvý pohľad?“ „Nie som taká romantička ako ty.“ „To len preto, lebo si ešte nebola zamilovaná,“ podotkne sebavedome, akoby vedela o mne aj to, čo neviem sama. Má až také skúsenosti s láskou? „Zmeňme tému,“ požiadam ju. „Ako chceš, no nemysli si, že sa tomu vyhneš, keď to budeš popierať sama pred sebou. Raz ťa to doženie,“ povie úplne vážnym tónom, čím ma poriadne zneistí. Žeby mala naozaj pravdu a ja… nie, radšej to ani nevyslovím. Keď sa rozlúčime, nasadnem do autobusu a  pomaly sa dám odviezť domov. Na oslavu naozaj nemám náladu. Premýšľam o sebe, o svojej rodine, o svojom živote a o ňom. Hoci to nechcem, stále sa prediera pomedzi všetky myšlienky dopredu a upozorňuje na seba. Mám pocit, akoby sa udomácnil niekde v mojom mozgu a nechcel odtiaľ odísť, darmo sa ho snažím vyhodiť. Alebo si namýšľam aj to? Doma ma čaká otec, čo sa nestáva často. Vyzujem sa a vojdem do obývačky. „Ahoj!“ pozdravím ho neutrálne. „Nataša, poď, sadni si,“ pokynie rukou ku gauču. „Deje sa niečo?“ „Volali z polície. Chytili jedného muža, ktorý by mohol mať niečo spoločné s tvojím únosom.“ „Čože?“ Samozrejme, že som na tú udalosť nezabudla. Veď to sa ani nedá. No nemyslela som si, že sa niekedy podarí zistiť kto a prečo. Stále sa domnievam, že to bol len nevydarený žart. „Nie je však isté, že to bol on, a preto ho musíš identifikovať.“ Na chvíľu sa mi zatmie pred očami a ovalí ma teplo. „Zlatko, si v poriadku?“



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára