1. 5. 2016

Mária Blšáková - Skrátka mi preplo

Každé ráno je novým začiatkom

Kategória: Antibiotiká/Antipyretiká

Účinné látky: Spoznávanie seba samého. Podporuje nájsť nový zmysel života.

Dávkovanie: Radšej osamote, v menších dávkach. Pomôže silnejší drink. Počet tabliet-256.

Vedľajšie účinky: Pozor! Naučíte sa nadávať a chľastať..:)

Čo by ste mali vedieť predtým, ako si knihu TU kúpite:  Zrazu neviete, kto ste, ako si so sebou poradiť. Strácate sa vo veľkom smútku a bolesti. Srdce vám krváca ranou niekoho, pre koho by ste pred časom aj dýchali. Vaše sny sa rozplynuli ako ranná rosa. Chce sa vám plakať aj smiať zároveň. Máte chuť niekoho objať a vzápätí niekomu streliť po papuli. A možno vám aj prepne.

Hlavná postava  románu Skrátka mi preplo – Ema je totálne zdrvená po niekoľkoročnom búrlivom mileneckom vzťahu so ženatým mužom. Jej psychika riadne utrpela a je dôkladne naložená v depresiách. Na radu lekára si začne nešťastná žena písať každý deň denník, ktorý jej má pomôcť sa vypísať zo svojich pocitov.

Tak, čo na to poviete? Myslím, že ste dobrý doktor, len ja som nafigu pacientka. Pre všetkej úcte... načo a komu poslúžia žvásty o tom, že s každým ránom prichádza nová šanca? Je to, ako keby ste rozbili vzácny krištáľový pohár a pokúšali sa ho zlepiť. Márna snaha.

Ema, plná zlosti, tým nadšená, samozrejme, nie je, ale každý deň poctivo ukladá na papier svoje citové výlevy. Súčasťou denníka má byť aj akési poznanie dňa, ku ktorému sa pacientka dopracuje sama. Jej nechuť k životu je očividná a jediné uspokojenie nachádza v kreslení karikatúr. Ako zvládne túto  tŕnistú cestu žena, pre ktorú všetko stratilo zmysel, sa dozviete keď sa začítate do Skrátka mi preplo.

Možno som príliš veľa času venovala sebaobviňovaniu a ľútosti. Premýšľaniu, čo som spravila zle a ako som chod udalostí mohla ovplyvniť natoľko, aby sa nasledovné veci neudiali. Možno, že som si priveľmi sypala popol na hlavu a hanbila sa za to, za čo sa mali hanbiť iní.

Znova sa mi dostala do rúk kniha, kde je hlavná postava odkopnutá milenka ženatým mužom. Ak by ste čakali presladený príbeh lásky, ste na veľkom omyle. Skrátka mi preplo je kniha z úplne iného súdka. Román je písaný formou denníka, čo nie každý čitateľ uvíta. Aj ja by som prijala inú koncepciu príbehu a až neskôr uviedla čitateľa do zápiskov Emy. Zo začiatku nájdete v knihe len citové výlevy ubolenej ženy a jej pokrivený pohľad na celý svet a jej nešťastnú situáciu. Úprimne sa priznám, že po prečítaní niekoľkých strán moja radosť spľasla ako bublina. Knihu som zatvorila s vedomím, že tento román nebude pre mňa „to pravé orechové.“ Neskôr som si povedala, že každá kniha si zaslúži šancu a skúsim to znova.

Netrpezlivo som čakala, či sa konečne dozviem aj príčinu, prečo hlavnej hrdinke preplo.  Konečne nastal ten moment a ja som sa dočkala. Autorka sa v spomienkach vracia do Eminho detstva, do jej vysokoškolských čias a do vzťahu so ženatým mužom. V tomto pre mňa prelomovom bode sa môj pohľad na Skrátka mi preplo zmenil k lepšiemu.
Skrátka mi preplo je príbeh ako jedno zlé rozhodnutie či klamlivá voľba partnera alebo nerozvážnosť, či hlúposť alebo slepá vidina niečoho lepšieho a krajšieho dovedie človeka na okraj psychickej priepasti, z ktorej nevie nájsť cestu naspäť medzi obyčajných pokrytcov.


Ak by ste čakali, že Ema bude klasická kladná postava, vyvediem vás hneď z omylu. Po rozchode je z nej úplne iná žena, ktorá trpí samodeštruktívnymi sklonmi, holduje alkoholu, fajčí ako turek a nadáva ako starý ožran. Mária Blšáková štipľavo, bez príkras a s veľkým množstvom vulgarizmov, ktoré pôsobia v deji umelo, rozoberá duševné rozpoloženie ženy, ktorá má v hlave totálny výpadok zdravého rozumu. Na stránkach svojej knihy spisovateľka rozprestrela zaujímavý, emočne vypätý a iróniou nabitý príbeh Emy, ktorá je osamelá, frustrovaná a bez úcty k sebe samej. Už ju nebaví byť vo všetkých smeroch tou perfektnou. Emine zaujímavé poznania dňa sú častokrát pravdivé a overené fakty zo života. Škoda, že im v niektorých prípadoch autorka nevenovala viac priestoru, pretože mnohé sú len okrajovo načrtnuté. Mnohé vyjadrenia hlavnej postavy vás prinútia sa zamyslieť, inými len tíško preplávate, ale nájdete aj také, ktoré vám pošteklia vašu bránicu.

Skrátka mi preplo je príbehom tisíciek žien, ktoré sa stretli s odvrhnutím či rozchodom partnera. Každá žena prežíva sklamanie inak. Hrdinka knihy to poňala tak  „po svojom“. Ale čo ak zistíte, že nepreplo Eme, ale všetkým ostatným? To sa dozviete, ak sa začítate do tejto malej knihy, ktorá disponuje veľkým obsahom. Ema odhodila svoj súkromný kameň zo srdca a obnažila do detailov svoje myšlienky a dušu. Výkyvy nálad, úzkosť, strach, plač, zlosť, ale aj nadšenie, smiech a návrat k sebe samej na vás čakajú na stránkach Skrátka mi preplo. Nečakajte žiadne opisy „krajiniek“, len priamu a úprimnú cestu do duše odvrhnutej ženy.

Skrátka mi preplo odporúčam pre všetky ženy, ktoré sa sklamali v partnerovi, ale aj pre všetky ostatné, aby sa vyvarovali podobným chybám. Pohodové letné čítanie so zmysluplnými myšlienkami.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem samotnej autorke.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára