Andrea Rimová - Bludisko

Tajomné serpentíny, ktoré niekedy odhalia aj to, čo skrývame

Kategória: Antihyperzentíva/Antitusiká

Účinné látky: Znižujú vysoký krvný tlak. Tlmia podráždenie z okolia, znižujú závislosť na čítaní.

Dávkovanie: Najlepšie počas celého dňa v posteli, vypnite telefón, ignorujte susedov, rodinu pošlite na celodenný výlet. Počet tabliet-328.

Vedľajšie účinky: Zvýšenie krvného tlaku na maximum, obhrýzanie nechtov a začínajúce sa trasenie rúk.

Čo potrebuje vedieť predtým, ako si knihu kúpite TU: Viete v čom spočíva podstata bytia? Poznáte ten pocit, keď vám opačné pohlavie prejaví obyčajnú ľudskú blízkosť?  Ako nájsť odvahu, aby ste si oslobodili vašu spútanú dušu, ktorá je zatvorená v klietke? Stačí jeden malý moment šťastia a vy budete voľný aj za cenu toho, čo najviac milujete.

Libor si po tradičnej hádke s manželkou potrebuje utriediť myšlienky, a tak bezhlavo odchádza z domu. Počas svojho krátkeho úniku od každodenných starostí stretáva v cudzom meste za zvláštnych okolností mladú ženu. Neznáma žena tiež pred niečím uteká, a tak sa dvaja svojím okolím nepochopení ľudia dohodnú, že strávia dva dni podľa svojich predstáv. Dva dni prežijú najlepšie, ako vedia, aj so všetkým, čo k tomu patrí. Sympatický policajt v ďalšie ráno nájde po záhadnej žene len prázdnu posteľ, ale jeho srdce pocítilo to, po čom už dávno túžil. Ako život plynul vo svojom tempe, policajný vyšetrovateľ uviazol v manželskej nefunkčnej fraške. Ani počas piatich rokov však nezabudol na krásnu Hanu, ktorá mu vzala srdce. V najnevhodnejšom čase sa za tragických okolností znova stretávajú. Libor je postavený pred ťažkú skúšku. Dokáže oddeliť svoju prácu od citov, ktoré ho spaľujú k Hane? Ale čo v takom prípade, ak všetky podozrenia vedú k vrahyni a hlavná podozrivá je jeho vyvolená?

Andrea Rimová je úspešná slovenská spisovateľka, ktorú predstavovať netreba. Na slovenskom knižnom trhu pôsobí už niekoľko rokov a jej novinka Bludisko len nedávno uzrela svetlo sveta.
Tak ako aj v predchádzajúcej knihe, Rimová ostala verná svojmu štýlu a čitateľ sa hneď v úvode  ocitá v nebezpečnej situácií, kde je hlavným motívom vražda neznámeho muža. Autorka sa vracia na začiatok, zoznamujeme sa so skutočnosťami, ktoré sa udiali pred piatimi rokmi. Od začiatku nás Rimová vťahuje nenápadne do deja a stávame sa svedkami škaredej hádky manželov Libora a Eleny. Čerešničkou je, že už od začiatku je cítiť v príbehu záhadnosť a napätie. V časti, ktorá je neskutočne prepracovaná a kde autorka vypísala nádhernú mozaiku vnútorných pocitov, sa zbližujeme s Hanou a Liborom. V tomto bode som došla k záveru, že celá koncepcia príbehu bude vystavaná úplne inak, ako som si spočiatku myslela.

„Však je to krásne? Len tak byť a zároveň nebyť. Akoby sa svet zastavil. Aspoň ja to tak vnímam. Akoby sme vyskočili z rýchlika, ktorý sa rúti do budúcnosti, a žili, akoby zajtrajšok už nemal prísť. Na chvíľu sme zanechali bežné starosti. V mojom svete neexistuje nič, len ty.“

Rimová dala veľký dôraz na city všetkých postáv a v diele vyobrazila vnútorné monológy veľmi autenticky, pričom oni dodávajú knihe veľký zmysel. Ide o vnútorné rozpoloženie hrdinov, ktoré si svoje prehrešky ventilujú takýmto spôsobom. Hnev, nenávisť, zloba sú pretkané ľútosťou, odpustením a láskou. Značná časť je písaná z pohľadu mužského vnímania a autorka veľmi vierohodne vytiahla na svetlo aj morálne poklesky zúčastnených.

Charaktery postáv sú v knihe dokonalo vyšpecifikované a vývoj postáv zvládla spisovateľka bravúrne. Rimová sa nebála vytiahnuť na svetlo aj témy ako je mimomanželský pomer či iná sexuálna orientácia, policajné praktiky alebo iné ľudské, nie práve najlepšie vlastnosti. Väčšia časť deja sa sústreďuje na hlavnú postavu Libora a záhadnú ženu Hanu, ktorá má mnoho spoločného s Barborou. Napínavosť strieda tajomnosť  či akčnejšie scény. Podmanivé, chytľavé a živé dialógy umožňujú čitateľovi lepšie preniknúť do jadra príbehu. Ani v polovici knihy som absolútne netušila, akým smerom sa bude ďalší dej vyvíjať. Tento fakt má na svedomí to, že Andrea Rimová dokázala totálne čitateľa zmiasť. V Bludisku okrem Liborovho životného príbehu nájdeme sa súčasne  odvíjajúce  osudy aj vedľajších postáv. Všetky však svojím prínosom dodávajú knihe jedinečnosť.

Bludisko je od začiatku veľmi emočne vypätá a tajomným napätím nabitá kniha. Dramatickosť na vás útočí v každej chvíli, napínavosť sa zvyšuje počtom prečítaných strán a pocity hrdinov sa vám vrývajú do srdca každým riadkom. Perfektne prepracovaná zápletka vám umožní, aby ste si príbeh Bludisko  čo najviac vychutnali. Andrea Rimová má touto novinkou veľmi príjemne prekvapila a kniha mi dala viac, než som očakávala. Môžem len prehlásiť, že Bludisko je jednou z lepších kníh, ktoré vyšli za ostatný rok.

„Lenže, milá moja, na toto ja teraz nie som zvedavý. Vôbec ma to nezaujíma. Roky som ťa prosil a snažil sa, aby to bolo v našej domácnosti iné. Nevnímala si ma. To, čo je teraz v tomto dome,“ ukázal rukou okolo seba, „je tvoje dielo. Máš, čo si chcela. A ja teraz nemienim nič vylepšovať. Je neskoro,“ povedal rozhodne.

Tajomné, napínavé a pohlcujúce čítanie, ktoré vám nedá pokoj ani po dočítaní knihy.
Bludisko je jedna z mála kníh, ktorá disponuje obrovským vyobrazením zložitých situácií, v ktorých sa jedinci ocitli. Kniha je písaná s veľkou ľudskosťou a úprimnosťou s príchuťou krimi, nádychom romantiky a veľkého vreca tajomna. Rimová sa dotkla veľmi taktne rodičovskej a partnerskej lásky. Láska dieťaťa a rodiča je doslova akoby vytrhnutá z bežného života. Aj tieto prejavy rodičovskej lásky sú písané veľmi emotívne.

Bludisko je príbeh o tom, že život má pre nás pripravené aj pekné momenty a chvíle, kvôli ktorým  stojí za to trpieť. Aj keď konečne nájdeme svoju spriaznenú dušu, pochopíme podstatu ľudskej blízkosti a nájdeme zmysel bytia, musíme ešte čakať na ten správny čas, aby sme mohli byť s tým, koho bezhranične milujeme.
Bludisko je príbeh o veľkej odvahe a pochopení toho druhého. Keď sa vzdáme jednej časti svojho ja, oslobodíme sa a nájdeme, to, po čom sme túžili.

Bludisko odporúčam ako perfektné čítanie s kriminálnou zápletkou pre všetkých, ktorí hľadajú v príbehoch aj čosi viac. Pre všetkých, ktorí obľubujú temnú romantiku, zložité životné osudy postáv a koniec si dotvoria podľa vlastnej fantázie.
Žiť treba naplno a podľa svojich predstáv. Nie podľa toho, ako nám to niekto diktuje. Hlas srdca nám už povie, čo treba robiť.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Motýľ.