Kategória: Antipsychotiká/Antipyretiká
Účinné
látky: Zvýšená
počúvanosť rádia. Manipuluje ľudskosť. Hojí staré rany z minulosti.
Dávkovanie:
Vhodná na dlhodobé
užívanie. Každý večer pred spaním 30-80 strán. Počet tabliet-576.
Vedľajšie
účinky: Strach
z tmy. Schovávanie starých rádií. Odkladanie kartónov.
Čo
by ste mali vedieť predtým, ako si knihu TU
kúpite: Načo tvoriť hudbu, načo spievať, načo
vôbec tlačiť knihy ako svet plné pestrofarebných vtákov? Svetom lomcuje
zemetrasenie a kreslí hlbočizné vrásky. Jeho tvárnosť už nič neobnoví.
Načo nám je hudba, keď ticho a vietor sú omnoho mocnejšie? Prečo by sme sa
mali namáhať a zažínať, keď všetko svetlo jedného dňa tak či tak pohltí
temnota?
Marie-Laure v šiestich rokoch stráca zrak. So svojím
otcom kľučiarom, ktorý pracuje v Národnom prírodovednom múzeu žijú
v Paríži. Aby sa Marie-Laure dokázala ľahšie orientovať, otec jej postaví
dokonalú repliku štvrte, kde bývajú. Dievča sa však nevzdáva a učí sa so
slepotou nažívať. Otec jej so všetkým pomáha a veľké zaľúbenie nachádza
Marie-Laure v knihách. Keď nacisti vtrhnú do Paríža, otec s dcérou
utekajú z domova. Útočisko nájdu u šibnutého prastrýka v dome na
pobreží. Okrem osobných vecí si starý zámočník so sebou priniesol aj vzácny, no
nebezpečný diamant, o ktorom tradujú smrteľné legendy. Keď zatknú
kľučiara, Marie-Laure vyrastá v dome s madam Manecovou a prastrýkom,
ktorý má strach vychádzať von z domu, zato má záľubu v nočnom vysielaní
do celého sveta.
Sirota Werner s mladšou sestrou prežíva ranné detstvo
v časoch najväčšej biedy v detskom domove v Zollvereine. Jedného
dňa v kope odpadu nájde jednoduché rádio. Za mesiac si ho vylepší na
nepoznanie a tento technický zázrak ho neprestáva fascinovať. Vďaka svojej
šikovnosti je Werner prijatý na prestížnu školu do Národno-politického
vzdelávacieho inštitútu. Začína sa mu celkom nový život, kde vládne
drezúra a prísna hitlerovská
disciplína. Stretáva sa s nepochopením a so smrťou mladých kadetov.
Neskôr je za zvláštnych udalostí presunutý do jednotky špeciálneho nasadenia
ako radista. Pri hľadaní zakázaného signálu sa stretáva s Marie-Laure.
Davy Parížanov sa ďalej usilujú pretlačiť bránami.
O jednej v noci sa situácia žandárom vymkne z rúk, viac ako
štyri hodiny nedorazil do stanice jediný vlak a nijaký ju ani neopustil.
Marie-Laure spí otcovi na pleci. Zámočník nepočuje ani jednu píšťalku, nepočuť
ani rachot spájajúcich sa vozňov, po vlakoch ani stopy. Na svitaní otec dospeje
k záveru, že najlepšie bude ísť peši. Kráčajú celé doobedie. Parížska
zástavba postupne redne, objavujú sa nízke domy a samostatne stojace
obchodíky roztrúsené v hustnúcich a dlhých stromoradiach.
Svetlo,ktoré nevidíme je pomaly plynúci a neobvyklý príbeh, ktorý si vyberá
svoju daň v najkrutejšej dobe, v ktorej je potrebné zachovať si kvapku ľudskosti. História
a minulosť napísaná ostrým perom autora dokazuje, že Svetlo, ktoré
nevidíme nie je žiadny prvoplánový román, ale rodil sa dlho a premyslene.
Prepracovanosť a výborný rozprávačský talent sľubuje od
začiatku príbehu kvalitné čítanie. Anthony Doerr dokáže svojím štýlom písania
presvedčiť v uveriteľnosť príbehu, aj keď sa jedná len o fikciu. Na
pozadí zúriacej druhej svetovej vojny sa odvíjajú dva paralelné príbehy dvoch
detí, ktoré sa musia vysporiadať s okolnosťami a vplyvom nastoleného
režimu dospievajú až príliš skoro. Anthony Doerr
príliš precízne a detailne mapuje osudy hrdinov v období
niekoľkých rokov. Jeho výborný rozprávačský talent je znamenitý a vťahuje
čitateľa do ťažkého a koncentrovaného čítania. Sústreďuje sa hlavne na
pocitovú stránku a vnútorné prežívanie hrdinov, ktoré je perfektne
doladené vojnovým prostredím. Obe hlavné postavy bojujú s nastoleným
režimom, len ťažko zvládajú situácie, v ktorých sa ocitli, často siahajú
až na dno svojich psychických, ale i fyzických síl a zápasia
s vlastným presvedčením. Anthony Doerr čitateľa nemanipuluje, naopak, veľmi
vierohodne dokázal vykresliť obe hlavné postavy, ich konanie, cítenie
a celkové odhodlanie, ako uniknúť pred hrozbami druhej svetovej vojny.
Román je rozdelený do viacerých častí a krátkych
kapitol, ktoré na seba chronologicky nenadväzujú. Striedanie časových rovín
z pohľadov oboch hlavných postáv sa nenásilne prelína a v závere
sa spojí do plynulého a dojímavého celku. Druhá svetová vojna je tu
zobrazená z iného uhla, intenzívne tu prevládajú pocity hrdinov pred
surovosťou a drastickými scénami, ktorých je pomenej. Aj keď sú kapitoly
krátke, texty sú rozvláčené, zato nie je núdza o dramatické a napínavé
chvíľky. Skúsenejší čitateľ narazí aj na hluché miesta, v ktorých však
nájde hlboké myšlienky. Príbeh sa nesie svojím vycibreným, no pomalým tempom,
v ktorom absentuje dynamika, akčnosť a viac dialógov.
Werner sa zvezie na kolená k Frederickovi, prevráti ho
na bok. Tečie mu krv, asi z nosa alebo z oka, možno z ucha,
alebo zovšadiaľ naraz. Jedno oko má také opuchnuté, že vyzerá, akoby ho mal
stále zavreté, druhé ešte drží. Wernerovi neujde, že Frederick sleduje oblohu,
akoby niečo stopoval. Werner to riskne a letmo pozrie nahor. Po vetre sa
nesie jastrab, možno orol. „Vztyk!“ zvolá Bastian. Werner vyskočí na nohy,
Frederick sa ani nehne.
Román obsahuje až
príliš vecných opisov a vzhľadom na rozsah knihy to môže mnohých čitateľov
odradiť. Svetlo, ktoré nevidíme si vyžaduje trpezlivého čitateľa, ktorý si na svoju dávku
dynamiky musí počkať až do poslednej tretiny knihy. Toto nadčasové dielo však
v sebe odráža veľkú výpovednú hodnotu a román si vychutnajú všetci
tí, ktorí uprednostňujú kvalitnú literatúru s precízne zvolenými slovami,
nepredvídateľnou zápletkou, netypickým dejom, ktorý výborne dotvára druhá línia
príbehu - nebezpečná legenda.
Na čitateľa čaká v diele pestrá vzorka podnetov. Desivá
atmosféra, závan smrti, strach, tragické okolnosti, smutné texty, ktoré sa
miešajú s roztrúsenými emóciami, ale aj farebná zmes vôni, pachov
a farieb so splnenými snami. V závere knihy sa cesty hrdinov na malú
chvíľu pretnú, no životy ďalších zúčastnených budú už ovplyvnené navždy.
Svetlo, ktoré nevidíme je tragický a dojímavý príbeh o statočnosti dvoch
dospievajúcich detí, ktoré sa ocitli priamo v centre vojny, lebo nemali na výber a boli nútení sa
prispôsobiť všetkým desivým okolnostiam.
Svetlo, ktoré nevidíme ocenia náročnejší čitatelia, ktorí
uprednostňujú inteligentný spôsob písania. Odporúčam pre všetkých, ktorí
obľubujú netradičné príbehy z druhej svetovej vojny a neboja sa zdĺhavého
entuziazmu, s akým je román
prezentovaný.
Za recenzný výtlačok ďakujem internetovému kníhkupectvu iPark.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára