9. 9. 2016

Netradičné očné kvapky s Vitou Jamborovou


Vita Jamborová má na svojom konte pripísaných sedem kníh. Vo svojej tvorbe využíva ľahké prvky krimi či trileru, no ostáva verná láske a dobrodružstvu. Jej romány čítajú ženy, ale aj muži si v jej pestrej produkcii nájdu zaujímavé kúsky.
Škorpióna charakterizuje hlboká tajomnosť, magnetická príťažlivosť a bezodná vášnivosť. Milujú záhady a sú nadaní mimoriadnou vôľou a energiou. Škorpióni sú inteligentní, životaschopní a so silným intelektom. K najcitlivejším miestam škorpiónov patria vylučovacie a reprodukčné orgány. Značne trpí aj spodná časť chrbtice a taktiež majú problémy s očami. Ako to je v skutočnosti Vám prezradí žena - škorpión Vita Jamborová.
Recenziu na Bodyguardku si môžete prečítať  TU.


Vaša posledná kniha Bodyguardka vyšla len nedávno. Čo bolo prvým spúšťačom, že ste sa vrhli do inovatívnej témy?
Už si asi nespomeniem, čo presne som hľadala na internete, ale v jednej z ponúk som mala článok o Anne Loginovej. Bývalá modelka si založila svoju vlastnú agentúru, ktorá sprostredkovala služby žien bodyguardiek. Hovorili im "pôvabná ochranka". Priznám sa, že nikdy predtým by mi nenapadlo vydať sa týmto smerom. 
To ma natoľko zaujalo, že som ihneď začala zháňať informácie o bodyguardkách u nás, aj vo svete. Dozvedela som sa veľa zaujímavých vecí a inšpirácia sa zhmotnila v príbehu, ktorý sa písal v podstate sám. Bodyguardka - pekná žena, ktorá môže hrať úlohu asistentky, priateľky, náhodnej známosti...Prečo nie?

Vraj nekompromisne  kontrolujete svoje prejavy emócií. Ako je to potom s vašimi hrdinami kníh? Dokáže sa do nich dostatočne vcítiť?
Áno, to je pravda - emócie si viem ustrážiť, keď mi na tom záleží. Ale ak je mi spoločnosť príjemná, rada som spontánna. Musím sa však priznať, že tiež sa rada vžívam do rôznych rolí a aj spontánnosť sa dá dokonale zahrať. 
Preto nemám problém s postavami a ich zhmotnením v príbehu. Viem prežiť a precítiť každú jednu a veľmi ma to baví. Občas aj desí a koľkokrát premýšľam nad tým, čo ešte je normálne a čo už nie. Práve, že niekedy je to problém - vypadnúť z role. Keď píšem, nejaký čas mám v duši istý zmätok, až kým knihu nedokončím. To preto, že vtedy môj reálny život a život v príbehu prebiehajú súčasne. Premýšľam nad ním, otáčam dej rôznymi smermi a počúvam svojho vnútorného čitateľa, ktorý najlepšie vie, ako to dopadne.:) 
No a keďže v knihe som ktokoľvek, v skutočnosti som mama na materskej a do svojho tela sa musím vrátiť kedykoľvek ma môj drobec potrebuje.

Hovorí sa, že škorpión je najkomplikovanejšie znamenie zverokruhu. Je najmenej chápaný a veľakrát v dôsledku neporozumenia aj odsudzovaný. Už ste sa stretli  s nejakým čitateľom, ktorý by vašim knihám nerozumel, ba dokonca ich odsudzoval?
Škorpiónskou komplikovanosťou najviac trpí škorpión sám. Pretože máme tendenciu komplikovať si všetko. Naozaj všetko.
Keď sa stretneme s nejakým problémom, my už vopred vieme vyhodnotiť, čo všetko sa môže stať. Vychádzame totiž z predpokladu, že máme úžasnú dedukciu.:)  Samozrejme, že my ju naozaj máme, lenže život vždy vie prekvapiť - v dobrom aj v zlom. Viackrát sa stane, že keď si s tým spomínaným problémom poradíme, pochopíme, že sme to možno prekombinovali a skomplikovali sami a celkom zbytočne.
Čo sa týka odsudzovania, stalo sa mi, že v jednej recenzií na moju knihu Som bosorka recenzentka napísala, že hlavná hrdinka je, podľa všetkého veľmi ľahká deva, pretože milovala dvoch mužov naraz. Zarazilo ma to, veď predsa moja Adriana vôbec „taká“ nebola a na všetko čo urobila alebo cítila, mala svoje dôvody. Dosť sa ma to dotklo, samozrejme, kvôli Adriane J Lenže potom som pochopila, že z pohľadu mladučkého dievčaťa, plného ideálov a viery v to, že len jeden je ten pravý, to mohlo vyzerať inak. Od žien tesne pred a za tridsať som mala samé pozitívne ohlasy.:) 

Máte nejaký návyk, ktorý uplatňujete pri písaní?
Keď si sadnem pred počítač, musím mať čistý stôl, horúcu kávu po svojej pravej ruke a možno nejaké keksíky. Správam sa ako Monk - všetko musí byť na svojich miestach.
Väčšinou píšem, keď malý spí. Dovtedy sa snažím upratať, navariť a porobiť ostatné veci, aby som nemusela myslieť na nič iné. Tento návyk sa vo mne už natoľko zakorenil, že ho beriem ako taký svoj rituál.
Samozrejme, sú aj situácie, keď musím písať a po miestnosti pobehuje moje dieťa. To sa stáva, keď už fakt niečo musím dokončiť. Vtedy mi už býva jedno, v akých podmienkach pracujem - sústredím sa na cieľ a prestávam vnímať všetko okolo. Materský inštinkt ma spravidla upozorní na nutnosť návratu do reality.  

Čo by Vám najviac prospelo minimalizovať vašu obavu, napätie a stres pred odoslaním rukopisu do  vydavateľstva?
Nemávam stres pred odoslaním rukopisu. Bývam len nedočkavá kvôli výsledku.:) 

Aké máte symptómy keď vojdete do kníhkupectva? Čo tam hľadáte?
Svoje knihy. A ak sa s kníhkupcami osobne poznám, dovolím si aj otázky - ako sa predávajú a tak podobne.
Keď občas ideme do supermarketu, kde sú aj knihy, môj partner vždy s úsmevom deťom povie:
- Počkajte, mamička si ide skontrolovať svoje.


Píšete permanentne alebo čakáte na inšpiráciu? Keď máte v hlave prázdno, beriete nejaký životobudič?
Keď niečo dokončím, musím si dať pauzu. Vtedy je čas na čítanie, aby som prestala myslieť na vlastnú tvorbu. Toto obdobie trvá tak mesiac-dva a ja si užívam pocit, že som dokončila čo som začala.
Keď sa nedarí nájsť námet na ďalší príbeh, nepomôže mi nijaký životobudič. Predtým ako som si prestala sladiť kávu, som mala rada čokoládu. Teraz je pre mňa prisladká.
Nechávam to teda tak a čakám. Inšpirácia môže prísť kedykoľvek. V podobe pesničky alebo počas rozhovoru. Niekedy som sama zvedavá, kedy sa fantázia zobudí a čo ju k tomu donúti. No stáva sa aj to, že mám potrebu dokončiť niečo, čo som písala súčasne s už hotovým rukopisom. Nerada nechávam veci nedokončené.
Napríklad nápad na detektívku Svedectvo mŕtveho sršňa vznikol tak, že som pri prechádzke so psom zbadala, ako cez chodník lezie veľký sršeň. Neviem, prečo „išiel pešo“ - z lietajúcich mám fóbiu, ale keď som ho videla, fantázia, prekvapivo, začala pracovať...   

Vzdali ste sa niekedy úžasnej myšlienky na napísanie knihy iba preto, lebo si ostatní mysleli, že je to hlúposť?
Áno, to sa niekedy stáva, keďže mi dosť záleží na názore môjho partnera. Väčšinou sa nemýli a má dobrý odhad a ja po nejakom čase, alebo aj hneď, po niekoľkých jeho dobrých argumentoch uznám, že má pravdu.:)

Škorpión si vraj berie všetko príliš tragicky. Aké pocity potom u vás vyvolávajú kritické ohlasy čitateľov na vaše knihy?
Nepoviem, že som voči kritike odolná, ale už som sa naučila žiť s tým, že nie každý si myslí, že som geniálna.:)  Pokiaľ recenzent hodnotí moju knihu a nepáči sa mu, je to v poriadku.
Možno pri prvých dvoch knihách som bola trochu precitlivená, bolo mi ľúto, keď sa niekomu nepáčili. Teraz už nie som.
Mne sa, napríklad, nepáči a rozčuľuje jedna konkrétna kniha svetoznámeho autora, ktorú mnohí zbožňujú a rozoberajú na citáty. Nepoviem ale, ktorá to je, pretože by ma asi nikto nepochopil.:)

Kedy ste sa naposledy tešili z maličkostí?
Dnes - boli sme s rodinkou na výlete a na obede. Dala som si vynikajúci Čiernohorský rezeň. Po dlhej dobe konečne jedlo, ktoré navaril niekto iný.:) 
Z maličkostí sa snažím tešiť každý deň. Keď som bola mladšia, všetko som chcela hneď alebo iný extrém - robila som si ďalekosiahle plány. Teraz sa snažím žiť prítomnosťou, pretože keď žijeme budúcnosťou, nestíhame vychutnávať si to, čo je prítomné tu a teraz.

Čo vás motivuje k ďalšiemu písaniu?
Chuť prežiť nejaké ďalšie dobrodružstvo. Pretože vo svojej fantázií môžem naozaj všetko.

Ako sa odmeníte potom, keď stres opadne a kniha sa objaví na pultoch kníhkupectiev?
Kúpim si knihu, ktorú som už dávnejšie chcela prečítať. Alebo kúpim si novú kabelku, ktorá mi už dlhšie nedá spávať a ja mám pocit, že ju musím mať a teraz si ju zaslúžim.:)

Máte nejakú neresť, s ktorou márne bojujete?
Nemám. Som závislá len na dobrej nálade ľudí, ktorí sú mi blízki.

Ďakujem za rozhovor. Prajem veľa tvorivej inšpirácie a ďalších úspechov.
Ja ďakujem za inšpiratívne otázky a pozdravujem všetkých čitateľov a návštevníkov Literárnej lekárne u Simony.

A čo dodať na záver? Vyhýbajte sa extrémnym vášňam.:)

Rozhovor zostavila: Simona Rošková
Foto poskytla: Vita Jamborová




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára